פרק 4: הכשרה של עובדי מערכת החינוך לקשר ושותפות עם הורים ולהתערבויות פסיכו-חינוכיות: סקירת תוכני קורסים קיימים, המלצות והצעות

עמוד:109

הילד במסגרות רגילות , השפעת הילד בעל הצרכים המיוחדים על המערכת הזוגית , והתמודדות האחים הבריאים במשפחה . כן נידונים בהם הכוחות החברתיים , האידאולוגיים והמקצועיים המשפיעים כיום על העשייה בחינוך המיוחד , ומעמדם של ההורים . במישור הפרקטי של מיומנויות מועלות סוגיות כגון תקשורת גננות-הורים , ציפיות הדדיות מהמחנכים ומההורים , התערבות פסיכו–חינוכית , מעורבות ועבודה על שיתוף , פיתוח אמפתיה כלפי הורי הילד , מיפוי נקודות המפגש והקשר גננות-הורים , מחסומים בתקשורת והתנהגויות בונות תקשורת , התמודדות עם קונפליקטים ומפגשים יזומים עם הורים . אוניברסיטאות בארצות הברית הקורסים המתקיימים באוניברסיטאות בארצות הברית נשענים גם הם על התפיסה המנומקת ששיתוף פעולה יעיל של מחנכים עם הורים וגורמים מרכזיים אחרים בחיי הילד הוא משמעותי וחיוני להתפתחות החינוכית והפסיכולוגית של הילד במערכות החינוך . נושאים מרכזיים הנידונים בקורסים הם למשל : ההיסטוריה החינוכית של המשפחה , השפעות אקולוגיות ותרבותיות על חינוך הילדים , השפעות של שינויים בתוך המשפחה על ההתפתחות החינוכית של הילד , מערכות יחסים משתנות בין הורים לבית הספר ומעורבות הורית בבית הספר . בקורסים מצוין כי המתודולוגיה המרכזית לדיון בנושאים הללו היא בחינה של עמדות אישיות כלפי תפקיד המשפחה והקהילה ברפורמה חינוכית . כמו כן מצוינת בחינה של הגישות התאורטיות העוסקות בשותפות בין בית הספר למשפחה ולקהילה . נלמדות אסטרטגיות ליצירת קשרים בין בית הספר למשפחה ולקהילה ונידונים רווחים ואתגרים ששותפות כזאת נושאת בחובה . בנוסף לכך , יש קורסים שבהם נתפס סגל בית הספר כאחראי גם על התמיכה , הייעוץ וההתערבות הפסיכו–חינוכית בקרב משפחות וקהילות . בולטת ההדגשה שקיימת באוניברסיטאות ארצות הברית בנושא עבודה " עם הפנים לקהילה" ( מעבר לעבודה עם המשפחות ) והצורך בהכנסת הקהילה כשותפה פעילה למעשה החינוכי ולמערכות החינוך . הנחת היסוד היא כי הלמידה מתרחשת לא רק בבית הספר אלא גם במשפחה ובקהילה , ולכן יש להשיג נגישות גם למעגלים רחבים יותר בחייו של הילד . קורס כמו " למידה במשפחה , בבית הספר ובקהילה" הוא דוגמה לתפיסה אינטגרטיבית זו . ניכר גם שהקורסים בארה"ב שמים דגש מיוחד על רב–תרבותיות ועל קבלה של רב–גוניות בקונסטלציות משפחתיות ( חד–הוריות , משפחות גירושים , מהגרים וכו . ( ' יש קורסים רבים המדגישים את תרבותן של אוכלוסיות ספציפיות ( אוריינטליות , ספרדיות ) ואת הצורך למצוא דרכים ליצירת קשר ושותפות עם אוכלוסיות אלה . ברוח התפיסה הזאת , יש התייחסות לשיתוף של כל אנשי המקצוע הרלוונטיים לחייו של הילד , כולל מרפאים בדיבור ובעיסוק , עובדים סוציאליים ורופאים . מטרות הקורסים השונים הן באופן טבעי נגזרות של התפיסה שיש להעצים ולחזק את הקשר בין ההורים והמשפחות ובין מערכת החינוך , לטובת ההתפתחות החינוכית והפסיכולוגית של הילד .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר