המודיעין התחרותי המודיעין לעסקים

עמוד:20

המודיעין התחרותי המודיעין לעסקים קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות היא עניין שבשגרה אך לא תמיד " מכה משמים . " ברוב המקרים אפשר היה לצמצם את " אי-הוודאות" ואולי לבטלה באמצעות מיפוי , זיהוי והצפה של מידע רלוונטי ואמין שישנו ממילא בחברה או בטווח השגה מיידי . אין זה " מקסם שווא . " אפשר להוכיחו בכל חברה במודל פשוט המדגים את התפיסה שעיקרה שיפור תהליכי עבודה קיימים . אחד הכלים ההכרחיים בתהליך קבלת ההחלטות הוא ה"מודיעין , " שבא לגשר על הפער שבין המציאות המשתנה ובין עולם המושגים של המנהל * חזי לדר להלן כמה מצבים שעשויים לעלות על שולחנו של המנהל . מידע טוב , מנותח ומתוזמן היטב היה עשוי להשפיע על החלטותיו : זכית במכרז . אילו הצעתך הייתה במחיר גבוה יותר , האם בכל זאת היית זוכה במכרז ? הפסדת במכרז . אילו הכרת את תהליכי קבלת ההחלטות של הלקוח , האם ייתכן שלא היית ניגש למכרז והיית חוסך הוצאות , זמן עבודה ומפח נפש ? או אילו היה לך קשר עם מקבלי ההחלטות האם היית משפר את מצבך ? מתחרה שלך שוקד על פיתוח מוצר חדש . אם תדע מהי האסטרטגיה שלו , האם תוכל לבנות תכנית תגובה מתאימה ? לקוחותיך משנים את מגמות הצריכה שלהם . האם יש מקום לשינוי אסטרטגיות השיווק שלך ? בעיתון מקומי במקום נידח על פני כדור הארץ מציעים למכירה חומר גלם הדרוש לך במחיר הנמוך ממחיר השוק . אילו מידע זה היה מגיע לידיעתך בזמן , האם היית חוסך בעלויות הייצור ומקטין את המחיר לצרכן או מגדיל את הרווח ? לקוחותיך גם הם עושים בנצ'מרקינג . הם מוצאים את מוצריך עדיפים / נחותים ממוצרי המתחרים . האם חשוב לך לקבל את המידע הזה ? החלטת להתמודד במכרז עם שותף . איך תבחר את השותף ? איך תשתף פעולה עם מי שעלול להיות מתחרה שלך בתחרות אחרת ? אז מהו המודיעין התחרותי או המודיעין לעסקים ? קיימות כמה הגדרות , להלן אחת מהן : " מכלול הפעולות והתהליכים , בתוך החברה ומחוצה לה , בתחום האיסוף , העיבוד , הניתוח והמחקר של מידע בחברה עסקית , התומכים בהליכים של מו"פ , ייצור , תמחור , מכירות , שיווק ובתהליכי קבלת החלטות של דרגי הניהול לרבות תכנון אסטרטגי בדרג הבכיר ביותר . " רוב החברות משקיעות את זמנן בחיפוש מידע באמצעות הפעלת פונקציית המידענות . בהיעדר תפיסה מודיעינית מקצועית מגובשת הן רואות בזה את תמצית איסוף המידע . המידע הנאסף מהאינטרנט מתאים בעיקר לבניית תשתית בסיסית ולהכרה מהירה של הנושא . החיסרון הוא שמה שתמצא באינטרנט יש בידי המתחרה . באשר לתוכן , הוא בדרך כלל אינו מעודכן , לפעמים מגמתי ובלתי ניתן לתחקור . אלה מהחברות שמוכנות ללכת לשלבים המתקדמים של איסוף ממקורות אנוש נהנות ממידע ייחודי ובלעדי ועושות זאת באמצעות גורמים מתווכים . אלה חלק מהמאפיינים המקצועיים של התחום : הפעילות נעשית לפי החוק בלבד ועלפי כללי אתיקה - ניצול מרבי ומיטבי של המותר . המודיעין לעסקים הוא יזום ומוכווןמטרה - יעדי החברה ומטרותיה . הוא אינו מרכיב עצמאי אלא הוא נגזר מהתהליכים העסקיים על כל צורותיהם ומסונכרן עמם . העיסוק בתחום המודיעין לעסקים הוא מקצוע המחייב הכשרה והתמחות . הוא חייב להשתלב בכל תהליכי העבודה בחברה . המודיעין לעסקים אינו תהליך חדפעמי בחברה אלא תהליך מתמשך הבנוי מנדבכים רב-ממדיים . הוא תהליך ארוך ועליו להקיף את כל הארגון . המודיעין לעסקים הוא מכלול של תהליכים אנושיים , מעבר לתהליכים טכניים או לניהול מאגרי מידע . כלים אינם כל הפתרון . מודיעין לעסקים מטייב את התרבות הארגונית באופן שכולם שותפים ותורמים למאגר המידע של החברה וכולם מפיקים ממנו רווחים . ( Knowledge Sharing ) המודיעין לעסקים משפר את האסטרטגיות העסקיות בכמה תחומים : תהליך שיטתי המסייע לשיפור התכנון ולתהליך קבלת ההחלטות - שימוש ב"איפכא מסתברא" / " פרקליט השטן" . ( Devil Advocate ) ככל שתדע יותר , כך תדע מה אינך יודע . בניית " תמונת מודיעין " על הסביבה העסקית וניסיון לסתור אותה משפרים את התכנון . מניעת הפתעות אסטרטגיות לחברה באמצעות זיהוי " איומים" reats ) , ( בבניית "תרחישים" ( Scenarios ) ובגיבוש "סימנים מעידים" ( Warning Indicators Early ) על פעילות חריגה של המתחרים ( כמו פעילות מוגברת , החלטות חריגות , תוצאה מאזנית חריגה . ( אלה מחזקים את יכולת מערכת ההתראה המוקדמת . ( Early Warning System - EWS ) יכולת זו מאפשרת לא רק פעולת הגנה על החברה מפני הפתעות אלא היא גם מסייעת לחברה לנקוט יוזמות חדשות ולאתר הזדמנויות עסקיות המביאות רווח מהר ככל האפשר והופכת סיכונים לסיכויים . ניהול הסיכון והקטנתו Risk ) * תנ"צ ( דימ , ( ' מנכ"ל משותף בחברת "לדר-לביא מודיעין לעסקים בע"מ . " לאחרונה נבחר לתפקיד יו"ר "הפורום הישראלי למודיעין תחרותי . " ר' מחלקת המודיעין של משטרת ישראל בעבר

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר