מודיעיון בעריכת עמוס גלבוע

עמוד:42

ההסברה תובעים לא אחת מידע מודיעיני , כולל חומר ויזואלי , שאינו בנמצא ( או מידע מודיעיני שלא ניתן להשתמש בו בשל מגבלות ביטחון . ( מתוך הבנת החשיבות של המלחמה על התודעה , שומה על המודיעין לקיים מאמץ איסופי ייעודי לצורך זה , כפי שמתקיים לשם קידום יעדים מבצעיים במסגרת המלחמה בטרור . כך למשל , ראוי לעשות מאמץ איסופי ייעודי לשם הוכחת הפרות החלטת מועצת הביטחון 1701 על ידי חיזבאללה בלבנון . או למשל , ראוי " לשחרר" מידע מודיעיני הנוגע להתעצמות חמאס ברצועת עזה . זאת על מנת להמחיש את הסיכונים הנשקפים לישראל ולהכשיר את הקרקע מבחינה מדינית-הסברתית לפעילות מבצעית אפשרית של צה"ל . המודיעין , מעצם טבעו , יכול לסייע בפעילות התקפית יזומה של כוחות הביטחון נגד התשתיות התקשורתיות של ארגוני הטרור . חשיבות ערוץ טלוויזיה המשמש ארגון טרור אינה פחותה מזו של בסיס מבצעי , בסיס אימונים או מתקן לוגיסטי . כך , ערוץ הטלוויזיה " אל-מנאר" של חיזבאללה הוא יעד לגיטימי לתקיפה בהיותו חלק בלתי נפרד מהמערכת התומכת בטרור של הארגון , כפי שהדבר בא לידי ביטוי במלחמת לבנון השנייה . כתבי הערוץ , המוצבים ב"שטחים" או אף בישראל , הם יעד לגיטימי למעצר או לגירוש . ה"לקוחות" של המידע המודיעיני לצורכי המלחמה על התודעה אינם בהכרח ה"לקוחות" הקלסיים של שירותי המודיעין . לפיכך המודיעין חייב להיערך ליצירת ערוצי תקשורת מתאימים שיזרום בהם מידע באופן סדיר , ישיר או עקיף , למגוון הגורמים הנוטלים חלק במלחמה התודעתית : משרד החוץ באמצעות השגרירויות בחו"ל ( השגרירים בחו"ל הם " חיילים" בשדה הקרב התודעתי ;( דובר צה"ל ; התקשורת הישראלית והזרה ; מוסדות מחקר ומידע , ארגונים יהודיים ולא יהודיים בחו"ל המסייעים בהסברה ועוד . המודיעין חייב גם לקיים יחסי גומלין הדוקים עם גופים העוסקים במלחמה על התודעה ולסייע להם במתן המענה הנדרש . לא כל הגופים הללו שייכים למערכת הממשלתית הביטחונית-מדינית , ועל המודיעין לנהוג פתיחות כדי לקיים קשרים בתחום המלחמה על התודעה גם עם גופים חוץממסדיים ( בשנים האחרונות עשו אמ"ן ושב"כ צעדים משמעותיים בכיוון זה . ( שינוי החשיבה מטבע הדברים מעורבות המודיעין בתחום המלחמה על התודעה מעוררת סדרת קשיים ובעיות , שהיו בשנים האחרונות נושא להתלבטויות בקרב אנשי מודיעין בכירים . הניסיון הנצבר הוכיח שהחששות היו מוגזמים וכי ניתן 2 למצוא פתרונות הולמים לקשיים הללו . להלן עיקרם : . 1 שמירה על ביטחון מקורות וביטחון מידע : המאמץ ה"קלסי" של שירותי המודיעין , שכולנו התחנכנו על ברכיו , מכוון להסתיר את המידע המודיעיני מפני האויבים , על מנת לשמור על ביטחון המקורות , שהם הנכס העיקרי של כל שירות מודיעין . המודיעין גם נרתע מחשיפת אנשיו ומיצירת קשר בינם לבין הגופים העוסקים בהסברה . ההבנה כי שירותי המודיעין מחויבים " להלבין" מידע שבידם ולהעמידו לרשות הכלל במסגרת המלחמה על התודעה מחייבת שינוי קונצפטואלי ובצדו היערכות ממוסדת לטיפול בנושא . השינוי הקונצפטואלי כבר התחולל לדעתי בחלקו , ותהליך ממוסד של " שחרור" נתון בשלבי התגבשות . ניסיון השנים האחרונות המחיש שניתן לעשות זאת ללא תקלות ונזקים . . 2 באוגוסט 2002 הוקם בשב"כ מדור תקשורת , והוא הגורם הבלבדי האחראי לניהול ותיאום של קשרי שב"כ עם אמצעי התקשורת בארץ ובחו"ל . המדור ממונה על הפצת מידע לתקשורת על אודות סיכולים וחשיפת פרשות של השירות , הכנת מסמכי הסברה במגוון נושאים ( סיכומים עתיים של נתוני טרור , מחבלים מתאבדים , נשים וילדים בטרור וכיו"ב , ( ייזום שיחות רקע ותדרוכים לכתבים ישראליים וזרים , ייזום כתבות עומק וייזום ראיונות של נחקרים . המדור נותן מענה לפניות כתבים ולפניות גורמי אקדמיה לקבלת נתונים . . 3 מניעת פוליטיזציה של המודיעין : קשרי העבודה בין המודיעין לבין הקברניטים , בכירי הדרג הפוליטי , מוגבלים מעצם מהותם לפרשנות משותפת של המציאות , אך לא לעיצובה בכיוונים שיש בהם פוטנציאל להיגרר למחלוקות פוליטיות . קהילת המודיעין הישראלית נכוותה בעבר מ"ריקושטים" שהועפו לעברה בשל מעורבותה בסכסוך הישראלי-פלסטיני , שסביבו קיימים חילוקי דעות פוליטיים בציבור הישראלי . על רקע הפוטנציאל של היגררות למחלוקות פוליטיות , המודיעין חייב להקפיד שהסיוע שהוא מגיש בתחום המלחמה על התודעה ייועד לקידום יעדים ממלכתיים שיש בהם הסכמה נרחבת ; להישמר שלא לשמש אמצעי לקידום סדר יום פוליטי ואינטרסים של פוליטיקאים ; להקפיד שהסיוע יתמקד בתחום העמדת נתונים אמינים לרשות המלחמה על התודעה ולא להיגרר לשימוש מניפולטיבי במידע מודיעיני . . 4 מניעת פגיעה באובייקטיביות של קציני המודיעין : העיסוק בהסברה ובהיבטים נוספים של המלחמה על התודעה עלול להסיט אותם ממרכז עיסוקם וליצור אצלם הטיה ( bias ) תפיסתית . הם עשויים " להתאהב" ברעיונות וביכולות לעיצוב המציאות ובכך ייפגעו השיקולים המקצועיים שלהם ומחויבותם לספק מידע מדויק ואמין למקבלי ההחלטות ולמבצעי המדיניות . סיכון פוטנציאלי זה ניתן לפתור ביצירת מנגנונים וערוצים ייעודים נפרדים לעיסוק במלחמה על התודעה , הניזונים מהאיסוף והמחקר אך אינם שייכים להם . שירותי המודיעין עדיין רחוקים ממיצוי הפוטנציאל שבידם ובמרכזו המידע המודיעיני , שהוא " כלי נשק" חיוני במלחמה על התודעה . שירותי המודיעין חייבים להגדיל את כמותו ולשפר את איכותו של המידע המודיעיני שהם "משחררים" ארגוני הטרור השכילו לנצל את המהפכה התקשורתית בצורה מרשימה . שני ארגוני הטרור המובילים בתחום זה הם חיזבאללה וחמאס . אלה הקימו לעצמם " אימפריות תקשורתיות" לכל דבר , הכוללות ערוצי טלוויזיה לווייניים , עיתונים , תחנות רדיו ואתרי אינטרנט במגוון שפות 2 דיון בבעיות הללו בא במאמרו של רס"ן עופר : " משימת המודיעין להפללה , שלב חדש במשימות הארגון המודיעיני בסביבה בין-לאומית משתנה , " בתוך : מבט מל"מ , גיליון , 42 ספטמבר . 2005

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר