מודיעיון בעריכת עמוס גלבוע

עמוד:41

כאמור על רקע מהפכת התקשורת הבין-לאומית , בעיקר עם הופעתן של תחנות הטלוויזיה הלווייניות וההתפתחות העצומה שהתחוללה ברשת האינטרנט . ארגוני הטרור השכילו לנצל את המהפכה התקשורתית בצורה מרשימה . שני ארגוני הטרור המובילים בתחום זה הם חיזבאללה וחמאס . אלה הקימו לעצמם " אימפריות תקשורתיות" לכל דבר , הכוללות ערוצי טלוויזיה לווייניים , עיתונים , תחנות רדיו ואתרי אינטרנט במגוון שפות . המסר של ארגוני הטרור בכלי התקשורת שלהם אחיד , ברור וממוקד , ואילו ישראל ומדינות המערב מדברות בכמה קולות - פועל יוצא מאופיין הדמוקרטי ומריבוי העמדות והדעות שבתוכן . המודיעין במלחמה על התודעה חוקרים העוסקים בנושא הטרור תמימי דעים באשר לחשיבות העליונה של המודיעין במלחמה בטרור . המודיעין מספק מידע חיוני אסטרטגי , בסיסי / תשתיתי וטקטי , למקבלי החלטות ולכוחות הנלחמים בטרור . מידע זה חיוני לגיבוש המדיניות בלחימה בטרור וכן לניהול המלחמה הן מההיבט ההגנתי ( מודיעין סיכולי , התרעה על פיגועים מתוכננים ) והן מההיבט ההתקפי ( מודיעין למבצעים צבאיים נגד ארגוני הטרור ) . סיוע המודיעין למלחמה על התודעה לא היה בעבר מרכיב משמעותי במשימותיו ה"קלסיות" של המודיעין במלחמה בטרור , אולם חשיבותו הולכת וגדלה ככל שגדל משקלה של המלחמה התודעתית במסגרת ההתמודדות עם הטרור . שירותי המודיעין בישראל , ובמדינות המערב , חייבים להסתגל לאתגרים המתחייבים מהמאפיינים המיוחדים של העימות המוגבל והמהפכה התקשורתית ולשפר באופן משמעותי את איכות הסיוע שהם מעניקים למלחמה על התודעה . זאת גם אם הדבר מהווה פגיעה במונופול על המידע המודיעיני שהיה בידם בעבר ואף מעלה כמה דילמות עקרוניות שעליהן ננסה לעמוד בהמשך . מדוע בעצם חייב המודיעין לקבל עליו משימה זאת שאינה עולה בקנה אחד עם תפקידיו ה"קלסיים ? " בראש ובראשונה , לדעתי , בשל היכולות והיתרונות היחסיים שיש למודיעין על פני גופים אחרים . היכולת המרכזית היא המידע המודיעיני הבלעדי על ארגוני הטרור , דרך התנהלותם והמדינות התומכות בהם . מידע זה , חשאי ברובו , משמש בראש ובראשונה לצרכים המבצעיים של הלחימה בטרור . אולם בהחלט ניתן להשתמש בו , בצורה מבוקרת ומושכלת , גם לצרכים מדיניים ולצורכי המלחמה על התודעה . ההכרה בכך בקרב אנשי מודיעין בכירים הלכה וגברה בשנים האחרונות , ככל שהתעצמה מערכת הטרור הפלסטינית נגד ישראל " ) האינתיפאדה השנייה . ( " אמ"ן ושב"כ , הממלאים תפקיד מרכזי בלחימה בטרור , החלו לראות תחום זה כחלק בלתי נפרד מהמטלות שלהם , ואף הקימו גופים ייעודיים לשם כך ( ראה להלן . ( מה צריכות להיות משימותיו ומהם תחומי פעילותו של המודיעין בסיוע למלחמה על התודעה ? ברצוני לציין שלושה תחומים מרכזיים : . 1 מעקב אחר המאמץ שמשקיעים ארגוני הטרור בכל הנוגע למלחמה על התודעה וטיפול בתחום זה בכלים איסופיים , מחקריים ומבצעיים , כנושא לגיטימי לכל דבר במסגרת הצי"ח ( ציון ידיעות חיוניות של המודיעין ) ובמסגרת המטלות של המודיעין . כך למשל " האימפריה התקשורתית" שבנו לעצמם ארגוני הטרור ( טלוויזיה , אינטרנט , עיתונות ) מחייבת לימוד ומעקב הן לצורכי המלחמה על התודעה , והן משום שהארגונים משתמשים בה גם לצרכים לוגיסטיים ומבצעיים ( מימון , קשר בין פעילים , העברת ידע טכני . ( לימוד תוכני הפרסומים בכלי התקשורת השונים , הבנה עמוקה של המסרים השונים והכרת התרבות והאידאולוגיה שלהם - כל אלה יסייעו בהבנת " נקודות התורפה" של מאמץ התודעתי של ארגוני הטרור ובמתן מענה הולם במסגרת המלחמה על התודעה . . 2 " הלבנה" של מידע מודיעיני מסווג , בצורה מסודרת ומבוקרת , כדי להעמידו לרשות הגופים העוסקים במלחמה על התודעה בארץ ובחו"ל . מדובר בראש ובראשונה בנתונים על פעילות הטרור , התשתיות הצבאיות של הטרור , כספי הטרור , ההסתה והתעמולה נגד ישראל והסיוע שמקבלים ארגוני הטרור מהמדינות התומכת בהם ( חשיבות מיוחדת נודעת ל"הפללת" המדינות התומכות בטרור ולחשיפת הקשר שבינן לארגונים . ( גם לחומר הוויזואלי חשיבות רבה במלחמה ההסברתית שחזיתה בערוצי הטלוויזיה . אמנם שירותי המודיעין אינם הגופים היחידים שיש להם חומרי הגלם החיוניים להסברה , אולם בידיהם היכולות שבלעדיהן לא ניתן יהיה לנהל מלחמה אפקטיבית על התודעה ( המעקב השיטתי והמקיף אחר התקשורת הערבית ; תצלומי אוויר ותצלומי מזל"טים ; חקירה של עצורים ; מסמכי שלל . ( . 3 מאמץ איסופי ייעודי לצורכי מדיניות והסברה . צורכי דיון מפורט במקומו של המודיעין בלחימה בטרור ראו : בועז גנור , מבוך המלחמה בטרור , כלים לקבלת החלטות , מפעלות המרכז הבינתחומי הרצליה , נובמבר , 2003 ע"ע 67-53

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר