כרטיס ביקור - עובד יחזקאל

עמוד:15

כרטיס ביקור - עובד יחזקאל בן , 43 יליד רמלה ותושב העיר עד היום . בוגר תיכון אזורי רמלה-לוד , בוגר המחלקה ליחסים בין-לאומיים ולימודי המזרח התיכון באוניברסיטה העברית ירושלים . שירת בשירות חובה ב8200- והתקדם במילואים עד לדרגת סא"ל . בשנת 2002 קיבל אות הצטיינות ממפקד . 8200 מאז 1993 שימש יועץ לאהוד אולמרט בתפקידיו כראש עיריית ירושלים , כשר התעשייה , המסחר והתעסוקה וכשר התקשורת . בשנים 2005-1999 היה , נוסף על תפקידיו , מורה להיסטוריה ואזרחות בתיכון ליד האוניברסיטה בירושלים ( ארבע שעות שבועיות . ( עם היבחרו של אולמרט לראש הממשלה , מונה יחזקאל למשנה לראש סגל ראש הממשלה , וביולי 2007 מינתה אותו הממשלה למזכיר הממשלה . הוא נשוי לעידית ואב לארבעה . בשירות הציבורי , שבו הוא משרת בשני העשורים האחרונים , אין יחס של כבוד והערכה להדרכה ולשיפור היכולות , שלא כבסקטור העסקי , וכי תחושת השליחות המאפיינת כל כך את המשרתים ב8200- הולכת ומיטשטשת בחברה הישראלית . ועדת השרים לביטחון לאומי - " הקבינט המדיני-ביטחוני" - הפורום הרגיש ביותר במדינה יחזקאל משמש גם מזכיר ועדת השרים לביטחון לאומי - " הקבינט המדיניביטחוני . " בראש הוועדה עומד ראש הממשלה אולמרט , ובה 12 שרים , מהמרכזיים בין חברי הממשלה . זהו הגוף העליון , המוסמך היחיד , לקבל את ההחלטות הנוגעות לביטחון המדינה . זו לא מליצה . כאן נחתכים הדברים , מתקבלות הכרעות עם סיכון רב לחיי אדם - מלחמה , פעילות מבצעית - וגם החלטות על צעדים פוליטיים ומדיניים חיוניים . נקודת המוצא העומדת לנגד עיני הקברניטים היא שקיומה של המדינה אינו דבר מובן מאליו ויש לעשות הכול , בדרכים עדכניות ויצירתיות , כדי לקיים את הביטחון ולשפרו . יחזקאל מאמין כי ככל שנמהר להבין שיכולת הקיום שלנו בכל תנאי עומדת בסימן שאלה , כך תגדל מידת המחויבות שלנו לפעול להבטחת השגת המטרה הזאת ויגדלו הסיכויים שאכן נצליח בכך . מקום משמעותי מייחד יחזקאל למידע המודיעיני שמקבלים השרים , חברי הקבינט . חשיבותו של המידע הזה קריטית בתהליך קבלת ההחלטות . יחזקאל משוכנע כי בפני השרים מוצגת באופן שוטף ובזמן אמת התמונה העדכנית ביותר של מידע והערכה , כולל מתן ביטוי לדעות אחרות ( ול"איפכא מסתברא ( " המתרוצצות בקרב אנשי קהילת המודיעין . העדכונים השוטפים שניתנים לשרים , גם מחוץ לחדרי הישיבות , מאפשרים שוויון בבסיס המידע של חברי הקבינט בכל זמן . עם זאת , ההחלטות המדיניות בסופו של דבר מתקבלות בשקלול מכלול ההיבטים . כדוגמה לתהליך העבודה בממשק שבין הגורמים המקצועיים לבין הממשלה , מביא יחזקאל את הדיונים שהתקיימו בנושא ירי הקסאמים המתמשך מעזה על שדרות . לאחר שהגופים המודיעיניים והמבצעיים הציגו בפני הקבינט מענה מבצעי לבעיה , השיקולים המדיניים הם שהכריעו את הכף לצד המשך מדיניות ההבלגה . מאז הוגש דוח וינוגרד שקדה הממשלה בראשות אהוד אולמרט ליישם את המלצותיו , בעיקר את ההמלצות לשיפור תהליכי קבלת ההחלטות בממשלה ובקבינט . כך יכולנו להתרשם מכלי ראשון כיצד עובד יחזקאל , מזכיר ועדת השרים , יזם פעולות לעדכן את נוהל העבודה לוועדה ( ראו עיקרי הנוהל במסגרת , ( לדחוף את חקיקת חוק המטה לביטחון לאומי ( מל"ל , ( שנועד להפיח שוב רוח חיים במועצה לביטחון לאומי , לגרום לעדכון מודיעיני של חברי ועדת השרים עוד לפני הדיונים הקבוצתיים ולעשות הכול כדי ש"התהליך" יניב את התוצאות הטובות ביותר . בימים אלה מכינים גם חדר מצב לאומי לחירום . יחסי אמון מוחלטים בין ראש הממשלה לראש המטה לביטחון לאומי - תנאי לשינוי מעמדו המטה לביטחון לאומי נועד להיות עתה , מאז נחקק החוק בחודשים האחרונים , הגוף המוביל את עבודת המטה , והמכין את החומרים , הניירות והמידע לראש הממשלה ולשרים בכל תחומי הביטחון הלאומי . מזכיר הממשלה מסכים שהחוק חשוב אך אינו תנאי מספיק . הוא מסכים שהמל"ל טרם גיבש את מעמדו כמי שמתכלל את עבודת המערכות הביטחוניות מול ראש הממשלה וכמי שמתפעל מטעמו של ראש הממשלה את תהליך קבלת ההחלטות מול המערכות הביטחוניות . אין ספק שגופים אחרים במערכת הביטחונית והמודיעינית מתקשים לקבל את מעמדו המשודרג של המל"ל . קשה להם לוותר על חלקת האלוהים הקטנה שלהם , כל אחד בתחומו . גם בעבר עמדו בראש המל"ל אנשים מצוינים , אך המבחן המרכזי שיעשה את השינוי הוא קיומה של מערכת יחסי אמון מוחלט בין ראש הממשלה לבין ראש המל"ל , מערכת יחסים ייחודית שתוקרן אל ראשי המערכות האחרות ואלה ידעו שראש המל"ל הוא המוציא והמביא מטעמו של ראש הממשלה . אנחנו עדיין לא שם , קובע יחזקאל , אבל הדינמיקה הכללית של התהליך חייבת ללכת בכיוון הזה . הוסדרו תהליכי העבודה בממשלה בשגרה ובחירום , נקבעו מדדים כמותיים לבקרת ביצוע יחזקאל מציין כי אחת הבעיות כיום היא חוסר האמון של הציבור בהחלטות הממשלה משום שרבות מהן אינן יוצאות אל הפועל . הפתרון - בניית מנגנון שיוודא באמצעות מדדים כמותיים ומוחשיים את ביצוע החלטות הממשלה . בתמיכה מלאה של ראש הממשלה והשרים הוביל יחזקאל סדרת תהליכים שתכליתם להסדיר את תהליך עבודת הממשלה וליצור מנגנון מעקב ובקרה שיוודא את הביצוע . מבחנם של תהליכים חשובים אלה יהיה כמובן מבחן התוצאה . מאז ועדת וינוגרד שופרו ללא הכר תהליכי קבלת ההחלטות בקבינט המדיניביטחוני ובממשלה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר