פרק א מיסטיקה בספרות העברית החדשה?

עמוד:10

של 'מיסטיקה' בכלל רמיסטיקה יהודית' בפרט עלולים לשמוט את הקרקע 4 מתחת לכל טיעון בנושא זה . נראה אפוא שכל העוסק בתחום זה חייב קודם כול להבהיר למה כוונתו ב'מיסטיקה , ' וזאת אעשה להלן . ספר זה אינו עוסק במיסטיקה כתופעה חברתית - אזוטרית או פופוליסטית - ואינו מתמקד בפרקטיקות , בטקסים , בפולחן , בהתכנסויות ובחוגי העשרה . גם החוויות שחווה הסופר או המשורר בזמן הכתיבה או לפניה , אורח חייו והתרבות שהוא חי בה אינם מענייננו . הספר עוסק בטקסטים ספרותיים שמתארים ומביעים חוויות ותוכנות מיסטיות . בניגוד לתפיסה המרגישה את גילויי התרבות הייחודיים , השליליים או ' הקונטינגנטיים' ( כלומר , המותנים בנסיבות תרבותיות משתנות ) של 5 המיסטיקה , אני מסכימה עם חוקרי מיסטיקה הרואים בה התנסות אוניברסלית , שקיומה או הצורך בה אינם מותנים בשייכות לדת ממוסדת או לתרבות ספציפית , וסבורים שגם אנשים חילונים יכולים לחוות או להשיג 6 חוויות ותוכנות מיסטיות . מה מפתיע הדמיון בין תיאורי חוויות מיסטיות של אנשים בני תרבויות שונות ובין הביטויים הלשוניים וסמלי היסוד שהם משתמשים בהם ! 'כל המיסטיקאים מדברים אותה לשון , ' קבעה אוולין אנדרהיל ' . 'האחידות [ בין טקסטים מיסטיים ששייכים לדתות שונות ] בולטת יותר במיסטיקה מאשר בדת ומגיעה לעתים לניסוחים זהים מילה במילה , ' 8 כותב בן שלמה . אין ספק שהתרבות מעצבת את החוויה המיסטית ואת דרכי ביטויה , כשם שהיא מעצבת חוויות יסוד אחרות ; וכמו בנוגע לחוויות יסוד אחרות , התרבות יכולה להשפיע מאוד על המודעות ועל מידת המרכזיות של המיסטיקה ; אך בתקופה זו של הדגשה פוליטית לוחמת של הפרטיקולריות התרבותית , הלאומית , האתנית , המגדרית ומה לא , ההתבוננות במיסטיקה כבסיס מסתורי לאחדות רוחנית של האנושות נחוצה במיוחד . בשיאה , כוללת החוויה המיסטית תחושת עונג עזה של התרוממות רוח וחריגה מגבולות האנוש הרגילים בכיוון של שלמות אישית ויצירת מגע אינטימי עם הוויה אלוהית מסתורית , אפופת יופי וטוב , עד כדי התמזגות מלאה והתבטלות עצמית . היא כוללת גם התנתקות ממצוקות פיסיות ונפשיות , מאבל ומאובדן , מדחפים אנוכיים ומצרכים חומריים . התנתקות זו מאפשרת תחושה של חוסר תלות והתרוממות רוח , ויחד עם הרגשת ההתבטלות העצמית היא מעניקה לאדם תחושות של ערך , גדולה וכבוד מלכות . התובנה המיסטית כוללת אפשרות של פריצה וטשטוש הגבולות בין העולם האנושי לאלוהי ובין העולם החומרי לרוחני . שינוי הפרספקטיבה

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר