פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר התעניינותי במיסטיקה יהודית החלה בתקופת לימודי לתואר הראשון בשנים , 1960-1957 אז זכיתי ללמוד בקורסים של גרשם שלום , רבקה ש"ץ אופנהיימר , ישעיהו תשבי , שלמה פינס ויוסף דן . חזרתי לנושא כשכתבתי את הספר על שירת זלדה , 1988 ) מהדורה שנייה מורחבת . ( 2006 שירי זלדה הובילו אותי אל הרקע החסידי שלה , אל התניא ואל כתביו של דודה , הרב אברהם חן . מחקרי על הרקע הרוסי של הספרות העברית החדשה חשפו בפני את התפקיד החשוב שמילאה המיסטיקה ברוסיה ובעולם היהודי בתקופת ראשית הציונות . נודעה לי השפעתם של ולרימיר סולוביוב וממשיכיו על סופרים שהכירו את הספרות ואת המחשבה ברוסיה , והתבררה לי הקרבה בין מחשבת ההיסטוריה האפוקליפטית של הספרות הרוסית בזמן המהפכות ובין הספרות העברית במחצית הראשונה של המאה העשרים . בשנים 2005-1995 הייתי עמיתת מחקר במכון הרטמן בירושלים . כיווני ההתעניינות של עמיתי , ובייחוד של העומר בראש המכון , משה אידל , הפנו אותי לשאלת המיסטיקה בספרות העברית החדשה . חודשי השהות כעמיתת מחקר במכון ללימודי יהדות באוניברסיטת פנסילווניה שבפילדלפיה אפשרו לי להתחיל לכתוב את הספר , מלאכה שארכה ארבע שנים , ובתקופה זו נדפס חלק מהחומר כמאמרים - אחדים מהם נעשו פרקים בספר , ואחרים משולבים בו בקיצור . בכתיבת הספר רציתי להראות שליצירה המיסטית היהודית , שאופייה הספרותי שירי הולך ונחשף רק לאחרונה , יש המשך לגיטימי בשירה העברית שנכתבה במאה העשרים , אף שאת רובה כתבו סופרים שאורח חייהם אינו דתי , ואף שנספגו בה השפעות מן הספרות והתרבות המודרניות הלא יהודיות . הרעיון אינו לגמרי חדש . מחקרים אחדים הצביעו על מיסטיקה בכתביהם של

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר