הקדמה

עמוד:11

הבא , סיפור מגדל בבל , מביא סיפור אטיולוגי על מקור ההבדלים הלאומיים . האנושות , כך מספרים לנו , היתה פעם אחת ואחידה , "ויהיה כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים " ( בראשית יא , א . ( אבל האנשים החליטו לבנות מגדל "שראשו בשמים , " וקראו תיגר על התיחום המפריד בין האנושי לאלוהי . בתגובה , בלל האלוהים את שפתם ופיזר אותם על פני האדמה . מעניין שסיפור מגדל בבל , שם נקשרת העוצרות העמים עם פיצול לשוני , מזכיר את טענתו של אנדרסון , כי עליית הלאומיות באירופה כרוכה בירידת קרנה של הלטינית כלשון האינטליגנציה הגבוהה הכל אירופית והתעצמותן של שפות הדיבור הוורנקולריות ( שם , . ( 48 ודאי , עם ישראל הקדום איננו מדינת לאום , ( nation state ) ואף אי אפשר לדבר בהקשר זה על לאומיות ( nationalism ) או ריבונות ( אף כי החירות היא חלק בלתי נפרד מההתעוררות הלאומית במקרא . ( ישראל הוא עמו של אלוהים , ולאלוהים הזכות והכוח להשמידו וליצור במקומו 2 עם אחר . ואכן , הוא קרוב לכך פעמים רבות . ועם זאת , השאלות המרתקות שמציג אנדרסון - כיצד מדומיינות אומות ? מהן האסטרטגיות שבאמצעותן נבנה הזיכרון הלאומי ? כיצד נוצרת תחושת השתייכות לאומית ? - רלוונטיות ביותר לעיצוב תולדותיו של עם ישראל במקרא . אין בכוונתי לטעון שספרויות לאומיות הן חזון נפרץ בעולם העתיק . התעסקותו של עם ישראל בסיבת קיומו היא יוצאת דופן במזרח הקרוב 3 הקדום . אולם , ביוון , ובמיוחד ברומי , לנרטיבים העוסקים במקורות לאומיים תפקיד חשוב ביותר . אריק גרואן מציע ניתוח חודר של היווצרות הזהות הלאומית הרומית על רקע התרבות היוונית . גרואן בוחן פריצות דרך תרבותיות כמו הבחירה לאמץ את אגדת טרויה כמיתוס של מוצא . "היא איפשרה לרומי לקשר את עצמה עם המרקם העשיר והמורכב של המסורת ההלניסטית ... אך בה בעת גם הכריזה על נבדלותה של רומי מאותו עולם" . ( Gruen 1992 , 31 ) הביוגרפיה הלאומית של ישראל מזכירה את זו של רומי . גם בה יש הבטחה אלוהית , היבדלות מתרבות גדולה , חיפוש אחר שורשים אבודים , מסע . 2 סטיבן גרוזבי מציע אנלוגיה מעניינת בהקשר זה . לטענתו , הזיקה לאל מסוים של ארץ מסוימת בלאומיות העתיקה , אנלוגית למושג האזרחות בלאומים מודרניים . 3 . ( Grosby 1991 , 245 ) דיון מקיף בשאלת הספרות הלאומית במזרח הקרוב העתיק ראו אצל משה גרינברג . ( Greebnerg 1969 , 12-13 )

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר