האם הצטמצמו הפערים בחינוך? על הגורמים הקובעים זכאות לתעודת בגרות בישראל

עמוד:4

מטרות המרכז פעילות למען קידומה וחיזוקה של החברה בישראל , תוך התייחסות לסוגיות של צדק חברתי על מכלול היבטיו הערכיים , החברתיים והכלכליים . עריכת מחקרים בתחום הצדק החברתי , בנושאים כגון : חלוקת הכנסות , שוויון הזדמנויות ואיכות חיים . פיתוח גישה לחלוקת משאבים חברתיים , שתשמש בסיס למדיניות חברתית צודקת . הפצת מידע בנושאים אלה והעלאתם על סדר היום הציבורי . העמקת שיתוף הפעולה בין המרכז לבין גופים , בארץ ובעולם , שהם בעלי עניין במטרות של צדק חברתי . קבוצת ון ליר לצדק חברתי נוסדה בשנת , 1997 במטרה לפתח רעיונות והליכים אשר יאפשרו הכוונה של המדיניות החברתית והכלכלית על פי עקרונות של צדק . בהמשך לפעילות הקבוצה הוקם המרכז לצדק חברתי ודמוקרטיה ע"ש יעקב חזן במכון ון ליר בירושלים . המרכז משלב שיקולים תיאורטיים מתחום תורות הצדק החלוקתי עם שיקולים מעשיים , הנובעים מן הצורך בקבלת החלטות לגבי הקצאת משאבים . במסגרת המרכז מתקיימות הפעילויות הבאות : ? מפגשים של הפורום האקדמי לצדק חברתי , שבהם נידונות סוגיות תיאורטיות ומעשיות הקשורות בחלוקה צודקת של משאבים . בפורום חברים המייצגים תחומים שונים — כלכלה , פילוסופיה , סוציולוגיה , היסטוריה , סטטיסטיקה ועוד . ? מחקרי ספרות ובדיקות אמפיריות נקודתיות , שמטרתן להאיר סוגיות כלכליות וחברתיות הקשורות בצדק חברתי , ובמיוחד ביחסי הגומלין שבין חלוקת משאבים לבין יעילות כלכלית . ? בניית מודל של צדק חברתי אשר יסייע בקבלת החלטות צודקות בעת חלוקת משאבים מוגבלים . המודל מתבסס על הגדרת פונקציית הצדק החברתי , המשקללת את העילות השונות לחריגה מחלוקה שוויונית , ועל קביעת משקלן היחסי של העילות באמצעות שיפוטי צדק בלתי מוטים של הקבוצה הרלוונטית . המודל נבנה כך שניתן יהיה ליישמו בהקשרים שונים — לאומיים , מגזריים , ארגוניים וכיו"ב . סדרת ניירות העמדה של המרכז לצדק חברתי נועדה לעודד דיון ציבורי בנושאים עקרוניים ומעשיים הקשורים בחלוקה צודקת של משאבים , חובות וזכויות בחברה . מסקנות נייר העמדה הראשון , האם שוויון מפריע לצמיחה ? על הקשר בין שוויון בהכנסות לצמיחה כלכלית , הובילונו לבדיקת שוויון ההזדמנויות בחינוך , נושא החוברת הנוכחית . תגובות הקוראים יתקבלו בעין יפה .

מכון ון ליר בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר