נוסח ולשון

עמוד:12

מבנה הספר , חלוקתו וסידורו ספר מיכה מחזיק אוסף של נבואות קצרות . כמה מהן כוללות פסוק אחד או שניים בלבד , והארוכות שבהן מונות שמונה פסוקים . חוקרים שונים ניסו לעמוד על מהותו של הספר כמכלול ולהתחקות אחר העקרונות שעל פיהם נערכו הנבואות הללו * אלה מהם שנקטו את שיטת הביקורת ההיסטורית ספרותית ניסו להבחין , על פי אמות מידה היסטוריות , תיאולוגיות ותוכניות , בין הכתובים האותנטיים שיצאו מתחת ידיו של הנביא לבין רבדים משניים ומאוחרים , שהם עיבודים ותוספות של מחברים ועורכים . חוקרים אלה גורסים שמיכה היה נביא תוכחה , ולכן סותרות נבואות הנחמה שבספרו את נבואות הפורענות . לדעתם לא ייתכן שהנביא שניבא על חורבן ירושלים ( ג , יב ) יסתור את עצמו , יספר על תפארתה וינבא את נצחונה על אויביה ( פרקים ד-ה . ( יתר על כן , הנבואות שבספר מיכה המבטיחות קיבוץ גלויות ( ב , יב-יג ; ד , ו ) הולמות לדבריהם , נביא שחי אחרי חורבן הבית וגלות בבל ( במאה ו ' לפה"ס , ( ולא את מיכה ( שפעל במאה ח' לפה " ס . ( לפיכך הם סבורים שנבואות הנחמה שבספר אינן משל מיכה , אלא נאמרו אחרי גלות יהודה . הקיצוניים שבמבקרים ( כמו ולהאוזן וסמית ) טוענים שרק פרקים א-ג ( מלבד ב , יב-יג ) הם בוודאי משל מיכה , ואילו המתונים שבהם ( כמו לינדבלום ואייספלדט ) מניחים שגם בהמשך הספר ( בפרקים ד-ז ) יש כמה קטעי נבואה משל מיכה . ? גם החוקרים שנקטו את שיטת תולדות המסורות ( כמו מייס ) הגיעו למסקנות דומות לגבי האותנטיות של הנבואות שבספר . לדעתם כולל הספר אוסף של יחידות נבואיות קצרות שעברו תהליך של מסירה ועיבוד במשך כמאתיים שנה , מימי מיכה ועד שנת 515 לפה"ס ( לאחר חנוכת בית שני , ( עת הושלם הספר בצורתו הנוכחית . ? נגד גישות ביקורתיות אלה יצאו חוקרים שונים ( וביניהם דרייבר , קויפמן ) בטיעונים הבאים . א . לא היו בישראל נביאים שניבאו אך ורק דברי פורענות . נביאי הפורענות ניבאו גם דברי נחמה וישועה , שכן הנבואה בישראל היתה דתית מוסרית ותלויה בתנאי החטא , התשובה והסליחה ; ב . גם בימי מיכה היו כבר גולים פזורים ושבויים מבני ישראל ומבני יהודה , ביחוד אחרי גלות שבטי הצפון ואחרי גלות חלק מתושבי יהודה בעקבות מסע סנחריב 701 ) לפה " ס ;( ג . אין בספר שום נבואה שמשתקפים בה חורבן הבית על ידי הבבלים , או שממת הארץ מיושביה ( לעניין אזכורה של "בבל" ב ד , י ראה בפירושנו לפסוק . ( אם נתעמק בנבואות שבספר נראה שדברי הנחמה שבהן עשויים להתפרש על רקע מאורעות זמנו של הנביא , ולכן אין זה מן ההכרח לדחות את המסורה , הרואה את הנבואות כולן כפרי רוחו של מיכה המורשתי . ? העיקרון הכרונולוגי אינו הקו המנחה הבלעדי בסידור ספרי המקרא , וכך הוא הדבר גם בספר מיכה . בספר עצמו אין ציונים כרונולוגיים פרט לכותרת . רוב החוקרים סבורים שהנבואות נערכו לפי שיקולים תוכניים המצטט כמה פסוקים מספרו : א , ב-ט ; ו , טו-טז ; . 2 פשר מיכה , 4 QpMi (?) ( 4 Q 168 ) והוא קטע ובו נוסח המסורה של מיכה ד , ח-יב ; יש בו שינוי חשוב אחד מנוסח המסורה , ב ד , ט : ] " החז ] יקכה" בלשון זכר , במקום "החזיקך , " צורת נקבה , שבנוסח המסורה ; . 3 מגילות ואדי מורבעאת , , Mur . 88 הגלולות לגליל ארוך ובו חלק גדול ורצוף של תרי עשר , החל ביואל ב , כ וכלה בזכריה א , ד . כתב היד נכתב בימי מרד בר כוכבא , ונוסחו דומה לנוסח המסורה , כמעט ללא שינויים . ? בראשית שנות השבעים פרסם החוקר הצרפתי קולין מחקר מקיף על תולדותיו הטקסטואליות של ספר מיכה והשווה בו את נוסח המסורה אל כתב היד העברי של מיכה שנתגלה בואדי מורבעאת ואל הפשרים של מיכה שנמצאו בקומראן . את כל אלה השווה גם לנוסחאות תרגום השבעים של הספר והגיע לכלל מסקנה שקיימות שתי מסורות של נוסח ספר מיכה : זו שמעידים עליה מגילות ואדי מורבעאת ונוסח המסורה מזה , וזו המשתמעת מתוך תרגום השבעים מזה . הטקסטים של קומראן מעידים כנראה על מסורת טקסטואלית שלישית , שונה מזו של נוסח המקרא ומזו של תרגום השבעים . ? רבים מן הכתובים בספר מיכה קשים להבנה , ולכן הרבו החוקרים לתקנו , בין השאר על פי נוסח תרגום השבעים או תרגומים אחרים . העדר העקיבות בגוף , במין ובמספר בולט בנבואות מיכה ( כך , למשל , א , ב : " שמעו עמים כלם ; " א , ט ; "אנושה מכותיה , כי באה ... נגע ;" ... א , יא : "עבךי לכם ;" א , יג : "ךתם המךכבה לרכש יושבת לכיש ; " ב , א : "חשבי און ופעלי ךע ... ? עשוה , " ... ועוד הרבה . ( חוקרים שונים מתקנים את נוסח המסורה כדי ליישב את אי ההתאמות הללו , אך ייתכן שחלקן נובעות מסגנונו של הנביא , כדברי רד " ק בפירושו ל ז , יט ( וכן במקומות נוספים בפירושו : ( "כן דרך המקרא במקומות רבים לנוכח ושלא לנוכח בפסוק אחד , וכן אמר : 'עונתינו' ואמר 'חטא 1 תם ;"' וכבר קדמו לרד"ק בעניין זה ( כך גם ויינקאפ בכמה מקומות בפירושו למיכה . ( אנו נזהרנו בתיקוני נוסח המסורה והעדפנו לפרש את הכתובים בעיקר על פיו ; עם זאת לא נמנענו מלהביא הצעות לקריאה שונה מזו של נוסח המסורה . ? נבואות מיכה כתובות ברובן בלשון השירה לבד מפסוקים מעטים , המנוסחים בפרוזה רטורית ( למשל : ב , ג , ה ; ד , ד . ( סגנונו של מיכה בהיר ועשיר בתיאורים מוחשיים . כך , למשל , מתואר עושק העם בידי התקיפים תיאור ציורי כהפשטת עורם מעל בשרם , כגזלת בשרם מעל עצמותיהם ואכילתו , וכפיצוח העצמות ובישולן בסיר ( ג , ב-ג ;( את חורבן שומרון מתאר הנביא באמצעות הרס חומותיה : אבני החומה מתגלגלות אל הגיא שסביב העיר , ובכך נחשפים יסודותיה ( א , ו , ( ועוד . ? ספר מיכה עשיר בסוגים ספרותיים : יש בו קינה נבואית ( א , י-יב ; יג-טז ; ד , יד ;( נבואת ויכוח ( ב , ו-יא ;( נבואת "ריב ה "' ( א , ב-ט ; ו , א-ח , ( ועוד . ? כנביאים אחרים מרבה מיכה להשתמש בלשון נופל על לשון , משחקי מלים ואליטרציות לשם השגת אפקט צלילי וכדי ליפות ולהנעים את הנאום הנבואי .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר