מבוא לספר מיכה

עמוד:10

הרקע ההיסטורי של נבואות מיכה המסורת המשתקפת בכותרת הספר קובעת את זמן נבואתו של מיכה לימי יותם , אחז וחזקיהו מלכי יהודה , כלומר למחצית השנייה של מאה ח' לפה " ס . בימי יותם 743 / 4-758 / 7 ) לפה " ס ) שלטה יהודה בדרום עבר הירדן המזרחי , בארץ המישור ובמחוזות הסמוכים לעמון . העמונים אף העלו מנחה ליהודה דברי הימים ב כו , ח ; כז , ה . ( אך ימי העוצמה וההתפשטות המדינית לא ארכו : העמונים מרדו ביהודה , וגם רצין מלך ארם ופקח בן רמליהו מלך ישראל פתחו בפעולות איבה נגד יהודה ( מלכים ב טו , לז ? . ( הפעולות הצבאיות נגד יהודה נמשכו גם בימי אחז 726-742 / 1 ) לפה"ס , ( עת התערער מעמדה הצבאי והכלכלי של יהודה שמימי עוזיהו . אחיזתה של יהודה באדום ובאילת נשמטה מידיה ( מלכים ב טז , ו ; דברי הימים ב כח , יז , ( ושטחה במערב קוצץ על ידי הפלשתים , שפשטו בערי השפלה ונגב יהודה ( דברי הימים ב כח , יח ? . ( בשנת 734 לפה"ס איבדה מלכות יהודה את עצמאותה והיתה לממלכה וסאלית של אשור . בשנה זו צרו רצין מלך ארם ופקח בן רמליהו על ירושלים וביקשו שם הנביא , מקומו ופועלו בשני מקומות בספרות הנבואה מכונה הנביא "מיכה המךשתי ( המוךשתי " ( ( א , א ; ירמיה כו , יח . ( מיכה , שהוא צורה מקוצרת של השם התיאופורי ( נושא את שם ה ( ' מיכןהו , היה שם נפוץ בישראל בתקופת המקרא : שנים עשר אנשים בשם זה נזכרו בו בכתובים שונים . בין השאר היה זה שמו של מיכןהו בן ימלה , נביא שחי בימי אחאב ויהושפט וניבא על מותו של אחאב במלחמת רמות גלעד . מקור השם כנראה בשירי שבח ותהילה לה , ' המעלים על נס את ייחודו , כגון "מי כמכה באלם ה "' ( שמות טו , יא ;( גם בהימנון לה ' שבסוף ספר מיכה נמצא : "מי אל כמוך " ( ז , יח . ( השם התגלה גם על חותם קדום בכתיב מיכיה [ ו , [ ובטביעת חותם בחרס הוא מופיע בצורה מכא ( כתיב חסר . ( שם זה מצוי גם באיגרות יב . צורתו השלמה של השם היא מיכיהו , והגייתו מיכןהי או מיכןהו , וכן מיכןה ( מלכים ב כב , יב ; נחמיה יב , לה , מא . ( שמות המביעים רעיון זה מצויים גם באכדית , כגון : > p -Mannu = ki = ma = i = 1 i = a כאלי ; - Mannu = ki = llu Ad ad מי כאל אךד , ועוד . ? המקרא אינו מזהה את מיכה על פי שם אביו או בית אביו , כברוב כותרותיהם של ספרי הנביאים ( להוציא את עמוס , עובדיה וחבקוק , ( אלא על פי שם עירו . מסתבר ש"מורשת " היא העיר הנזכרת ב א , יד בשם "מורשת גת . " על פי שמה שכנה עיר זו סמוך לעיר גת פלשתים המזוהה כיום עם תל צפית שליד נחל האלה , כ 3 ק"מ מדרום מזרח לקיבוץ כפר מנחם . מן הכתוב ב א , יג-טו אפשר להסיק שמורשת שכנה בשפלת יהודה , בקרב לכיש , אכזיב , מרשה ועדולם . בידינו גם עדות לכך במקור חוץ מקראי : באחד ממכתבי אל עמארנה מודיע שווךךתה ( אולי מלך גת ) שהעיר לכיש מרדה , וכי העיר מורשת ( aiu Mu = u = ra = aS = ti ) נתפסה על ידי המורדים ( אל עמארנה , 335 שורות . ( 17-16 חוקרים רבים מזהים את מורשת גת בתל אל ג'דידה ( תל גודד , ( כ 2 . 5 ק " מ מצפון צפון מזרח לבית גוברין , אך לפי הצעה אחרת יש לזהות את העיר בתל בוךנה , כ 2 . 5 ק '' מ מצפון מערב לבית גוברין . ? השורש שממנו נגזר שם העיר מורשת אינו ור " ש או יר " ש , כפי שמקובל על חוקרים רבים , אלא אר"ש , כמו מוס . רה ( ירמיה ה , ה ; כז , ב , ועוד ) מן השורש אס"ר . שורש זה נשתמר בכתיב האכדי של העיר : , Mu = u = ra = as = ti המלמד אולי על צורתו המקורית "מארשת" ( האל"ף המקראית נבלעה בתנועה הקודמת לה . ( השורש אר " ש משמעותו לבקש , לדרוש או לרצות , ולפיכך משמעות שם העיר היא כנראה "הנדרשת , " " המבוקשת ? . " בספר מיכה לא שולבו סיפורים על אישים או על מאורעות היסטוריים ( כבספרי ישעיה , ירמיה ועמוס , ( ואף לא תוארו בו מעשים סמליים ( כבספרי הושע , ירמיה ויחזקאל . ( אין אנו מוצאים בו חזיונות ( כבעמוס , ישעיה ויחזקאל , ( וגם לא נאמר בו דבר על יחס הנביא לאלוהיו , על ספקותיו ולבטיו ועל הדרך שבה קיבל את נבואתו . רק במקום אחד בספר זה אנו קוראים על תגובת מיכה האיש על המצב החברתי המעורער ביהודה : הוא אינו אומר נואש , אלא מתפלל ומקווה לישועת ה : ' "ואני בה ' אצפה אוךזילה לאלהי ישעי , ישמעני אלהי" ( ז , ז ? . ( תוך כדי ויכוח עם הנביאים המתעים את העם מצהיר מיכה על מקור סמכותו כנביא : "ואולם אנכי מלאתי כרו את רוח ה' ומשפט וגבורה להגיד ל ? עקב פשעו ולישראל חטאתו " ( ג , ח . ( בנבואותיו הוא מגנה את חטאי השכבה השלטת ( ראה להלן ) ורואה את עוצמתן הכלכלית והמדינית של שומרון וירושלים כשורש החטא . אף חטא עבודת האלילים נזכר בנבואותיו ( א , ז ; ה , יא-יג ; ואולי במרומז גם ב ו , א-ח , וראה פירושנו לנבואה זו ? . ( מיכה הרבה להינבא על העוול החברתי שהתפשט ביהודה בימיו , ונבואותיו אלה הקימו לו מתנגדים ושונאים , ולעתים היה אף נתון בסכנת מוות . ? שלא כבדברי ישעיהו בן דורו אין בספרו נבואות העוסקות במישרין ובמפורש במדיניות החוץ של יהודה , ועם זאת חזה מיכה את תוצאות המהלכים המדיניים בדורו : חורבן שומרון ( א , ו ) והאסון שיגיע עד יהודה וירושלים ( א , ח-ט , י-יב , יג-טו . ( על התייחסותו לעתידה של יהודה ועל ויכוחיו בנושא זה עם מתנגדיו ראה דיונינו בפרקים ד-ה . מבוא לספר מיכה מיכה הוא האחרון שבארבעת הנביאים ( הושע , ישעיהו , עמוס ומיכה ) שהיו , על פי חז " ל , ב"פרק ( זמן ) אחד" ( פסחים פז , ע " א . ( ספר מיכה הוא השישי שבקובץ תרי עשר לפי סדר המסורה , והשלישי לפי סדר תרגום השבעים , שבו נקבע מקומו אחרי הספרים הושע ועמוס . במספר פסוקיו ( 105 ) הוא הקטן מבין ארבעת ספרי הנביאים האלה .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר