אליהו ואחזיה מלך שומרון [ב-יז]

עמוד:8

אליהו ואחזיה מלך שומרון [ ב-יז ] אחזיה נפצע " ) ויחל ( " בתאונה בביתו , והוא שולח לדרוש בבעל זבוב , אלוהי עקרון . הדרישה כוללת שאלה , אם יירפא מפציעתו '') אם א חיה מחלי זה , ( " ומן השאלה משתמעת גם בקשה לרפואה . אליה התשבי יוצא בשליחות ה' לקראת מלאכי אחזיה ופוקד עליהם לשוב אל אדוניהם ולהודיע לו את גזרת ה : ' כיוון שדרש בבעל זבוב , ולא בה ' - מות ימות מפצעיו . מלאכי אחזיה מצייתים לאליה ; הם מוותרים על המסע לעקרון , שבים אל המלך ומספרים לו על הפגישה המסתורית שאירעה להם בדרך : "איש ץלר , לקראתנו " ... ( ו . ( המלך מברר כיצר נראה " האיש " ופוסק : "אליה התשבי הוא" ( ח ? . ( המלך שולח אנשי צבא להביא אליו את אליה . כוונתו לא פורשה , אך אפשר לשער , שהוא מקווה להניע את אליהו לחזור בו מנבואתו . אולם אליהו , שפגש במלאכי אחזיה למרות רצונם , מסרב עתה לפגוש את המלך , למרות רצון המלך . אליהו הוא ריבון . אין הוא מקבל מרות ; הוא מטיל מרות , אפילו על עבדי המלך . שני שרי חמישים , זה אחר זה , מצווים עליו לרדת אל המלך , אך אליהו , היושב על ראש ההר , מסרב ושורף באש מן השמים אותם ואת פקודיהם . שר חמישים שלישי עולה , כורע על ברכיו לפני אליהו ומתחנן על נפשו . מלאך ה ' מורה לאליהו לרדת אתו אל המלך . אליהו בא אל המלך וחוזר באוזניו , מלה במלה , על הנבואה המקורית . המלך מת , "כךבר ה ' אשר דבר אליהו" ( יז ? . ( לסיפור יש , ככל הנראה , יסוד היסטורי . אחזיה , בנו של אחאב ויורש מלכותו , מלך זמן קצר בלבד 851-852 ) לפה " ס , ( וכיסאו עבר לאחיו . מתקבל על הדעת , שנפטר בלא עתו בעקבות תאונה . לאחר פציעתו דרש בבעל זבוב = ) זבול , היינו : השר , ( אלוהי עקרון . המנהג לדרוש באל כלשהו , שנחשב מומחה ברפואה , מוכר מן העולם האלילי במזרח , ביוון וברומא . פולחן הבעל הצורי היה בין כה וכה נפוץ בימי שושלת עמרי . אליהו יוצא כאן נגד הדרישה בבעל , כשם שנלחם בעבודת הבעל של איזבל ואחאב ( מלכים א טז , לא-לג ) על ידי הכרזת הבצורת ( שם יז , א . ( המלחמה בבעל אופיינית לאליהו ; זהו אפוא שרטוט מקורי באישיותו ההיסטורית . ? עם זאת יש כאן לא מעט סימנים המעידים , שהסיפור נתחבר בתקופה מאוחרת . צורת השמות אליה , אחזיה תמורת אליהו , אחזיהו אופיינית לימי בית שני . כן אופייניים ללשון המאוחרת השאלה "אם אחיה " ( ב ) במקום "האוזיה ;" "מחלי זה" ( שם ) במקום "מחליי זה ;" "לךרש ב " ( פסוקים ב , ג , if טז ) במקום "לדרש אל , " "לדר " ש את ;" הפועל "ובו " כשהוא משמש במשמעות "אמר . " מאוחרת היא גם דרך ההתגלות אל הנביא ; לא התגלות במישרין של ה' כמו בנבואה שעד החורבן , אלא התגלות על ידי מלאך אחזיה מלך ישראל [ מלכים א כב , נב - מלכים ב א , יח ] הסיפור על אחזיה בן אחאב נפתח בספר מלכים א ומסתיים בספר מלכים ב . כידוע , ספר מלכים הוא ספר אחד , שפוצל לשניים בידי מתרגמי המקרא ליוונית ( ראה "עולם התנ " ך , " מלכים א , עמ' ? . ( 8 החטיבה הספרותית הנדונה נפתחת בנוסחה השגורה על התמלכותו של המלך ( מלכים א כב , נב-נד . ( בנוסחה זו באות שלוש הערות : ו . ציון סינכרוניסטי של תאריך התמלכותו של אחזיה : שנת שבע עשרה ליהושפט מלך יהודה , היא שנת 853 / 2 לפה " ס . . 2 ציון משך מלכותו : שנתיים ( ראה "עולם התנ"ך , " מלכים א , לוח כרונולוגי בעמ ' ו . 3 . ( 20 סקירת חטאיו הדתיים של אחזיה : "ויעש הךע בעיני ה ' וילך בדרך אביו ובדרך אמו" וגו' ( שם , נג-נד . ( גוף הסיפור בא במלכים ב א , א-טז , ובו מובא סיפור מחלתו ומותו של אחזיה . בראש הסיפור באה ידיעה קצרה על מרידתה של מואב בישראל "אחרי מות אחאב )" מלכים ב א , א . ( יריעה זו שאובה , ככל הנראה , ממקור בלתי תלוי בסיפור מחלת אחזיה . ( על סיפור זה ראה בהרחבה להלן ( . תיאור מלכות אחזיה נחתם בפסוקים יז-יח בנוסחה המציינת את מותו של המלך ואת הספר שבו נרשמו קורותיו בהרחבה , הוא "ספר דברי הימים למלכי ? ram m הנוסחה הפותחת והנוסחה החותמת חוברו בידי מחבר ספר מלכים , ואילו סיפור מחלתו של אחזיה - שבמרכזו עומדת דמותו של אליהו ומעשי נפלאותיו - מקורו כנראה במחזור סיפורי אליהו , הנפתח במלכים א יז ומתאפיין במלחמתו של אליהו בבית עמרי ובאלילות . ? תיאור מלכות אחזיה דומה לתיאורי קורותיהם של מלכים אחרים , שגם בהם שובצו סיפורי נביאים . כך , למשל , פותח גם סיפור אחאב בנוסחה השגרתית במלכים א טז , כט-לב , שסיומה בפרק כב , לז-לט , ובתווך שובצו סיפורי נביאים . [ ב"ע ] א , ב " ףפל אתזיה בעד השבכה בעלותו אשר בשמרון t בתי המגורים בארץ-ישראל בתקופת המקרא היו ברובם תד-קומת"ם . במקצת הבתים נבנתה על גג הבית עלייה , כלומר : תדר אתר או מספר תדרים . בימות הקיץ התמים נהגו הדיירים לשבת בעלייה וליהנות מן האוויר הצת והקריר . כדי למנוע נפילה מן העלייה הקיף אותה מעקה מסורג , הקרוי "שבכה . " על צורתה של השבכה אפשר ללמוד מכן ברונזה , ששימש לתמיכה בכלי קטורת . ונתגלה בקיפרוס ( מאה ת ' לפה " ס . ( כנים נוספים נמצאו בישראל ובקיפרוס . בתמונה נראה הכן העשוי כדגם בית , ובו י 1 שב אדם הפירט על נבל . גג הבית מוקף בשבכה - מעקה מסורג , שבכה מעץ זו הקיפה גם את עליית הגג של ארמון מלכי ישראל בשומרון . אחזיה , שישב על גג הארמון , נפל דרך השבכה תפצע . פרק א [ א ] ו » פשע מ 1 אב בישראל . פשיעה זו , הנזכרת גם להלן בפרק ג , ה , הוראתה פוליטית ועניינה מרידה של מלך משועבד במלך ריבון ( ראה גם מלכים א יב , יט ; מלכים ב ח , כב . ( יחסי התלות היו מושתתים על שבועות נאמנות , ולכן נחשבה מרידה כהפרת שבועה , ומכאן משמעותה הדתית מוסרית של המרידה . ? על רקע תקופת מלכותו הקצרה ומחלתו של אחזיה , ניתן להבין מדוע נערך המסע לדיכוי מרד מואב רק בימי יורם , אחיו ויורשו של אח זיה ( ג , ד ואילך . ( [ ב " ע ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר