תורתו של ישעיהו בן אמוץ

עמוד:13

ישעיהו מפני הסתמכות על מצרים , שהיא "אדם ולא אל" ( לא , ג , ( שהרי בהישענות זו יש משום גילוי של אי אמונה בהבטחה האלוהית , שלירושלים לא יאונה כל רע . נמצא שאף בתחום המדיניות המעשית ביסס הנביא את השקפותיו על העיקרון , שהאדם אינו מכוון את מהלך האירועים , ולפיכך ראוי להתחשב רק בגורם האחד והיחיד הקובע את השתלשלות המאורעות - האלוהים . כל הסתמכות על בשר ודם אינה רק חטא דתי , אלא אף קוצר ראות מדיני , שיוביל לאסונות . עמדתו ההיסטוריוסופיה של הנביא . יותר מכל נביא אחר נתן ישעיהו את דעתו לתופעה של אימפריה אדירה , המפילה חיתיתה על עמים ומדינות , הרחק מעבר לגבולותיה . אין ספק שהרקע לכך היה עלייתה של אשור והשתלטותה האכזרית על עמי המזרח הקדום . ישעיהו ראה באשור מכשיר ביד האל להעניש באמצעותו עמים על חטאיהם ( י , ה-ו . ( אולם אשור אינה מבינה שכל כוחה בא לה מאת האלוהים , ושאין היא אלא כגרזן ביד החוצב ( שם , טו . ( על כן סופה שתיענש ותפול ממעמדה . נמצא שגאוותו של מלך אשור , העובדה שאין הוא מכיר במגבלותיו הנובעות מעצם היותו אדם , יביאו עליו את סופו . הגאווה האנושית היא אפוא גורם חשוב בהיסטוריה העולמית : העמים החוטאים מתוך גאווה נענשים , והמענישים אותם יפלו אף הם בשל גאוותם . האלילות . מעניינת במיוחד תפיסת האלילות של הנביא . אין הוא מגנה את עובדי האלילים כעוברים על מצוות האל ; הוא מגנה את תופעת האלילות , משום שהוא רואה בה ביטוי תת הכרתי לגאוות האדם : ב ^ בדו למעשה ידיו נמצא האדם עובד את עצמו , וכך , בקקום שהפולחן יבטא את כניעת האדם בפני האל , נמצא עובד האלילים מבטא את תחושתו הנסתרת שהוא , האדם , שולט על הכל . לפיכך , רק משתסור גאוות האדם , והוא יפסיק לעבוד אלילים - יהיה תיקון לעולם . זוהי ההקדמה ההכרחית לתקופת הגאולה שבאחרית הימים ( ראה ב , ה-כב . ( אחרית הימים . חזונות אחרית הימים של ישעיהו מתארים עולם של שלום , צדק ומשפט . החזון המפורסם על הר בית ה , ' שכל הגויים ינהרו אליו ( ב , ב-ד , ( מתאר תקופה , שבה יכירו הכל בעליונות אלוהי ישראל ויבטאו בכך את הכרתם בנחיתות האדם לעומת האל . זהו תנאי מוקדם לשלום כלל עולמי , שהרי מלחמות אינן אלא ביטוי לגאווה . בני האדם "לא ירעו ולא ישחיתו" עוד , משום ש"מלאה האךץ זיעה n ^ t ה "' ( יא , ט . ( אף הצלתה הסופית של ירושלים מיד העמים שיתקבצו להשמידה קודם לגאולתה , תבוא לה רק לאחר שהיא תשפל ותשח ( כט , ד , ( והגויים הצרים עליה יהיו כאבק דק בגלל ביטחונם וגאוותם . [ יה"פ ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר