תוכנו וסידורו של ספר ויקרא

עמוד:8

תוכנו וסידורו של ספר ויקרא פרקים א-ה : תורת הקורבנות . דיני העולה , המנחה , השלמים , החטאת והאשם . פרקים א-ה באים ללמד את העם על ענייני הקורבנות : מי מקריב ? אדם ( פרקים א-ד , ( עדת ישראל ( ד , יג-כא , ( נשיא ( ד , כב-כו , ( הכוהן המשיח ( ד , ג-יב . ( מה מקריבים ? עולה מן הבקר , מן הצאן ומן העוף ( פרק א ;( מנחה מסולת , מאפה , מרחשת , ביכורים ( פרק ב ;( שלמים מן הבקר ומן הצאן ( פרק ג ;( חטאת מן הבקר , מן הצאן , מן העוף או עשירית האיפה ( ד , א-ה , יג ;( אשם - איל מן הצאן ( ה , יד-כו . ( פרקים ו-ז : הוראות אדמיניסטרטיביות לכוהנים בקשר להכנת הקורבן ואופן צריכתו . העולה ( ו , ב-ו ;( מנחה ( ו , ז-יא ;( קורבן אהרן ובניו ( ו , יג-טז ;( חטאת ( ו , יח-כג ;( אשם ( ז , א-ה ;( המגיע לכוהן מן החטאת והאשם , העולה והמנחה ( ז , ו-י ;( תורת זבח השלמים על כל פרטיה ( ז , יא-לו . ( פרקים ח-י : חינוך הכוהנים לתפקידם במשך שבעת ימי המילואים ( בהמשך לשמות מ , יז-לה . ( הלבשת הכוהנים , משיחת אהרן הכוהן ומשיחת המשכן וכליו ( ח , ו—יג ;( קורבנות החטאת והעולה ( ח , יד-כא ;( קורבן איל המילואים ( ח , כבכט ;( משיחת בגדי אהרן ובניו ( ח , ל ;( הוראות לאהרן ולבניו בקשר לאכילת קורבן המילואים ובקשר לישיבתם באוהל מועד במשך ימי המילואים ( ח , לא-לה ;( האירועים ביום השמיני אחרי גמר המילואים : הקרבת קורבנות בעדו ובעד העם וגילוי כבוד ה' אל כל העם ( פרק ט ;( הבאת אש זרה לפני ה' על ידי נדב ואביהוא , ובעקבותיה - הפרעה בסדרי אכילתו של קורבן כפרה ( פרק י . ( פרק יא : מאכלות אסורים ; טומאת נבלה . קני מידה להבחנה בין בעלי חיים טמאים וטהורים : חיות ובהמות ( ג-ח , ( דגים ( ח-יב , ( עופות ( יג-יט ;( איסור שרצים למיניהם ( כ-כג ;( טומאה במגע ובמשא של נבלות טמאות ( כו-לח ;( טומאת נבלתה של בהמה טהורה ( לט-מ ;( סיום של הנמקה בקדושת העם ( מג-מה . ( פרק יב : תורת היולדת . פרק ינ : תורת הצרעת . פרק יד : טיהור המצורע ( א-לב ;( טיהור נגעי הבית ( לג-נג . ( פרק טו : תורת הזב , הזבה והנידה . פרק טז : יום הכיפורים - עבודת הכוהן הגדול ודין עינוי הנפש . פרק יז : שפיכת דם של בהמה , חיה ועוף . איסור שחיטה מחוץ לאוהל מועד ( ב-ז ;( איסור הקרבה מחוץ לאוהל מועד ( ח-ט ;( איסור אכילת דם ( י-יב ;( מצוות כיסוי דם של חיה ועוף ( יג ;( דין אכילת נבלה וטרפה ( טו-טז . ( פרק יח : חוקי עריות מנוסחים בלשון צווים אפודיקטיים . סמוכים להם דיני נידה , משכב זכר , שכיבה עם אשת איש , משכב בהמה ועבודת המלך ( יט-כג ;( סיום של הנמקה ( בדומה למסגרת הפתיחה ) בהיבדלות מתועבות הגויים ( כד-ל . ( פרק יט : קובץ חוקי פולחן ומוסר הפותח באזהרה להיות קדושים . פרק כ : חוקי עריות המנוסחים ניסוח קזואיסטי : דין דין ועונש בצדו . בדומה לפרק יח סמוכים לעריות דיני המלך ( ב-ה ) וכן דיני אובות וידעונים ( פסוקים ו , כז . ( חתימה הבאה להזהיר על שמירת קדושה וטהרה ( כב-כו . ( פרקים כא-כב : חוקי קדושה מיוחדים לכוהנים . אזהרות לכוהנים בקשר לטומאת מת וההגבלות החלות עליהם בקשרי נישואים ( כא , א-טו ;( דין כוהן בעל מום ( כא , טז-כד ;( דיני הרשאים לאכול בקודשים ( כב , א-טז ;( דיני קורבנות בעלי מום ( כב , יז-כה ;( שאר דינים הנוגעים לקורבנות ( כב , כו-ל . ( פרק כג : חוקי המועדים . חג המצות ( ה-ח ;( הנפת העומר וחג השבועות ( ט-כב ;( יום זיכרון תרועה = ) ראש השנה ) ויום הכיפורים ( כג-לב ;( חג הסוכות ( לג—לו ;( מצוות הקשורות לחג הסוכות : לקיחת ארבעת המינים וישיבה בסוכות ( לט-מד . ( פרק כד : נספח לחוקי המועדים . מצוות נר התמיד ( א-ד ;( מצוות לחם הפנים ( ה-ט ;( הסיפור על מקלל שם אלוהים והחוק על מקלל אלוהים , וסמוכים לכך דיני עונשים של מידה כנגד מידה ( י-כג . ( פרק כה : שנים מקודשות - שמיטה ויובל . שבת הארץ ( א-ז ;( שנת יובל , שבה שב איש לאחוזתו ולמשפחתו ( ח-כד ;( גאולת קרקעות ( כה-לד ;( שחרור משועבדים ( לה-נה . ( פרק כו : פרשת הברכות והקללות . פרק כז : נספח לספר הקדושה . הקדשות על ידי נדר והקדשות אחרות . [ מ '' ו ] מבוא לספר ויקרא ספר ויקרא , השלישי בספרי התורה , נקרא על שם המלה הראשונה בו בדומה לספר בראשית . אולם בניגוד לבראשית , שהדיבור המתחיל בו מלמד על תוכנו , אין לשמו של ויקרא דבר עם תוכנו . בספרות חז"ל מכונה הספר "תורת כוהנים , " שם המכוון יפה לתוכנו של הספר . נם בתרגום השבעים נקרא הספר ) " - Leviticus ספר ) הלויים , " היינו : )'' ספר ) הכוהנים , '' שכן בלשון היהודים בתקופה ההלניסטית המלה היוונית Levites ( לוי ) משמעה כוהן . ספר ויקרא ודאי אינו יכול להיחשב ספר הלויים , שכן אלה לא נזכרים בו אלא בפסקה אחת ( כה , לב-לד , ( וגם בפסקה זו אין הלויים נמנים בזיקה לתפקודיהם הפולחניים . בדומה לשמו בתרגום השבעים נקרא ספר ויקרא גם בתרגומים המאוחרים "ספר כוהנים ; " כך בתרגום הלטיני : , Leviticus וכן גם בפשיטתא . "ספרא דכהנא . "

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר