הקדמה

מתוך:  > בראשית > הקדמה

עמוד:10

הקדמה כתיבתם של ספרי התנ"ך נפרשת על פני תקופה של כאלף שנים , מן הרבע האחרון . של האלף השני לפה'יס בסיפורי התורה ובמקצת ספרי נביאים ראשונים עד לעיצומה של התקופה ההלניסטית המבצבצת ברקעו של ספר דניאל . למרות אורכה הרב של תקופה זו מאפיין את ספרי המקרא גם קו של אחדות , הטובע את כולם במטבע אחד . התגליות הארכיאולוגיות שבו והעלו לאור העולם כמה וכמה יצירות מספרויותיהן של מסופוטאמיה ומצרים , מהן יצירות שיש להן דמיון מפתיע וקשר של רקע לספרות המקראית , אבל אין בין היצירות הללו אף לא אחת שנודעה לה אותה חשיבות היסטורית ואותה השפעה על מכלול התרבות האנושית שנודעו לספרי המקרא . עם התפשטות התרבות ההלניסטית על פני ארצות המזרח הקרוב נשתנו אורחות החיים החומריים והרוחניים של הארצות הללו , ונסתיים העידן ההיסטורי שדמותו ניבטת אלינו מתוך המקרא . הספרות המקראית , שהיא בעצם שיירי היצירה הקדומה של עם ישראל בפרק הזמן שלפני הופעת ההלניזם , נאספה ונצררה בתוך ספר אחד , הוא התנ " ך . מכאן ואילך מתחיל הספר להקרין את השפעתו על זמנים חדשים ובמקומות אחרים . חתימת האסופה המקראית היא איפוא נקודת המעבר מאלף שנים של ספרות ישראלית קדומה לאלפיים שנות מסירה של הספר המיוחד . במשך אלפיים שנים אלו שלאחר חתימת התנ"ך הפך הספר ליצירה הנפוצה והאוניברסאלית ביותר שידעה האנושות עד היום . בהרבה מלשונות העולם נחשב תרגום התנ " ך לאחת מאבני הפינה של הספרות הלאומית , ובהרבה לשונות הוא מסמן את תחילת הפעילות הספרותית באותה לשון . כיום זהו הספר המתורגם ביותר בעולם , ובהרבה לשונות קיימים כבר כמה וכמה תרגומים של התנ"ך לאותה לשון . לעמים רבים בכל היבשות משמש התנ"ך בסיס מוצק לאמונתם הדתית ( בדתות הנוצריות נספחו עליו ספרי הברית החדשה , ( וחותמו המובהק של ספר זה הוטבע בחיי התרבות של אומות שלמות . פרשנות התנ " ך התחילה עוד קודם שנסתיימה חתימת הספר ( בכמה רבדים מאוחרים יחסית של האסופה המקראית כבר מסתמנת פרשנות לרבדים הקדומים של האסופה , ( ובמשך אלפיים השנים שלאחר החתימה נוצרה - בעברית ובשאר הלשונות החשובות של התרבות - ספרות פרשנית עצומת ממדים , שעסקה בכתבי הקודש בכל השיטות שהיו-מקובלות במשך הזמנים וכמעט מתוך כל זווית ראייה אפשרית . במאות השנים האחרונות התחילה כובשת לה מקום מיוחד השיטה הפילולוגית ההיסטורית , שאינה מסתפקת בהסברת הכתוב המקראי לפי פשוטו , אלא תוהה גם על שאלות היסוד של חיבורו ושואפת להאיר אותו על רקע זמנו ומקומו . שיטה זו מצאה לה המשך וחיזוק טבעי במחקר הארכיאולוגי , שמתחילת המאה התשע עשרה החל לחשוף את שרידי התרבויות הלאומיות הנשכחות של המזרח הקדמון . הממצאים הדוממים , העדויות הציוריות ( התמשיחים והתבליטים ) והתעודות הכתובות שהעלה המחקר הארכיאולוגי , עם הפענוח השיטתי של הכתבים והלשונות הקדומות כפי שהושג על ידי הבלשנות המודרנית , הגיהו אור על עולם התנ"ך וקירבו אותנו לתפיסה מוחשית יותר של הכתוב

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר