על הספר

עמוד:12

מבנה הספר הספר בנוי משלושה שערים , המציגים רעיונות הקשורים אלה באלה , ומנחה להבנה כוללת ומעמיקה של ההיבטים התאורטיים ( שער ראשון , ( הקוריקולריים ( שער שני ) והפדגוגיים ( שער שלישי ) - היבטים הקשורים כולם בהבניית אסטרטגיית החשיבה 'קבלת החלטות . ' מבנה השערים כל אחד מהשערים מורכב מכמה פרקי הוראה-למידה המוגשים ברצף מתפתח . בכל פרק שלושה מרכיבים הכרוכים אלה באלה : סדנה , דברי רקע והמלצות דידקטיות . סדנה - הסדנה מזמנת התנסות פעילה המכוונת לחשיפת ידע ותפיסות , להבניה של מרכיבי ידע תאורטי ומעשי , לרכישת מיומנויות ולפיתוח מודעות לתהליכי החשיבה באמצעות תהליכים מטה-קוגניטיביים . כל סדנה מורכבת מרצף מתפתח של פעילויות הנשענות אלה על אלה . אופי הפעילויות מגוון וכולל דיונים , קריאת כתבות , ניתוח מסמכים , תרגול תהליכים של קבלת החלטות , רפלקציה ועוד . דברי רקע - דברי הרקע המובאים הם תמצית של סקירה ספרותית רחבה בתחום של קבלת החלטות בדגש על לימודי מדע וטכנולוגיה , והם מיועדים למורים וללומדים כאחד . מוצע להפנות את הלומדים על פי הצורך לקטעים הרלוונטיים שבדברי הרקע ולמקורות ביבליוגרפיים אחרים . דברי הרקע קשורים לתכנים של הסדנה , מרחיבים על אודותיהם ומעשירים אותם . אשר בבסיסה ניצבות סוגיות הלקוחות מן החיים . תכנית זו מציבה בצד המטרות הקוגניטיביות ( הבניית ידע , תפיסות ומיומנויות , ( גם מטרות חברתיות ( הבהרת ערכים ועיצוב התנהגות ) ( סטרול-נוביק , . ( 2000 שיעורי מדע וטכנולוגיה בבית הספר היסודי ובחטיבות הביניים מזמנים מגוון נושאים רלוונטיים ומעלים בעיות שפתרונן מחייב קבלת החלטות . נושאים אלו לא תמיד זוכים לביטוי בכיתה , בין בשל היעדר מודעות ובין בשל הצורך להכיר כלים פדגוגיים להוראת אסטרטגיית החשיבה 'קבלת החלטות . ' לפיכך חשוב לצייד את פרחי ההוראה - ( pre-service ) ובעת הצורך גם את המורים למדע וטכנולוגיה - ( in-service ) בידע התאורטי , בידע הקוריקולרי , בידע התוכן הפדגוגי ובידע הפרקטי הדרושים להוראת אסטרטגיית החשיבה ' קבלת החלטות ' . אנשי החינוך הסביבתי הספר יכול לשמש גם את העוסקים בתחום החינוך הסביבתי בהקשר של דיון בדילמות ובסוגיות הנוגעות לקיימות , כאלה אשר העיסוק בהן מחייב קבלת החלטות מושכלת .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר