|
עמוד:7
דרך ההוראה המוצעת בכל אחד מן החלקים מורכבת משני מסלולים : . 1 התבוננות בטקסט בגישה רב-תחומית . 2 בחינה מקרוב של היחסים בין הנמען והיצירה . שני המסלולים הללו משלימים זה את זה.- הגישה הרב-תחומית יוצאת נשכרת מתהליך הבחינה האישית של הטקסט , והשיח האישי עם הטקסט מתעשר מריבוי הפנים המוצע באמצעות המוזיקה , האמנות החזותית והספרות . . 1 התבוננות בטקסט בגישה רב-תחומית הנחתנו היא כי זיקה וקשר כין מקצועות לימוד שונים עשויים להרחיב את תפיסת עולמו של הלומד ולטפח בו ראייה כוללת , שבה כל תחום דעת מאיר את הנושא הנלמד מן הזוויות הייחודית לו . מיזוג בין לימוד מקרא ולימוד אמנות סביב נושא משותף מאפשר פעילות רב-גונית ואיכותית של כל החושים , ובמהלכה יכול הלומד לחקור את הנושא מן ההיבט הרגשי וההכרתי כאחד . הוראה מילולית מנצלת רק חלק קטן מיכולתם של הלומדים לחשוב , לתפוס ולחדש , ואילו יצירת אמנות - בפנייתה הטבעית אל החושים , אל הרגש ואל הדמיון - ממחישה את הטקסט , הן על ידי גירויים אקוסטיים ( קולות , רעשים , צלילים ואפקטים קוליים ) והן על ידי גירויים חזותיים ( קווים , צורות , צבעים , תפאורה , אביזרים וכיו " ב , ( וכך היא מפנה את תשומת לבו של הלומד אל היבטים שהטקסט המילולי אינו דן בהם . יצירה אמנותית מסייעת לפרוץ ולהרחיב את גבולות הסיפור , להאיר פרטים שאינם מובלטים בטקסט הכתוב ולגעת בנקודות אשר מילים אינן מסוגלות לגעת בהן . באופן זה , הסיפור משתנה ונעשה אישי , מקיף ועמוק יותר . התבוננות ביצירת אמנות בנושא מקראי "מחיה" את האירוע המתואר , משלימה פרטים חסרים בו ומעוררת את הלומד לתהות על הכתוב ולהעלות אינטרפרטציות שונות . זאת ועוד : דמיונו של לומד שחשפו בפניו פרשנויות אמנותיות , עשוי להוליכו לתוצאות לוואי בלתי-צפויות ולכונן בו העזה אינטלקטואלית וביקורת כלפי הנושא הנלמד . עם זאת , על אף שהספר משלב בין מקרא , מוזיקה ואמנות חזותית , אין הוא מבטל את הייחודיות של כל אחת מן הדיסציפלינות . אדרבה , הוא מטפח את מבנה הדעת - המושגים , העקרונות ודרכי המחקר - של המקצועות השונים ומבליט את זווית הראייה הייחודית לכל דיסיפלינה באמצעות הרעיונות , המושגים ודרכי החקר האופייניים לה . בכל שלב בלימוד , הלומד מגדיר מחדש את התכנים ומארגן את החומרים על פי אמות המידה של תחום הדעת הנלמד .
|
|