מבוא כללי

עמוד:6

הסיפור על משפט שלמה , המובא בספר מלכים א , פרק ג , פסוקים טז-כח , נלמד בספר באמצעות שלוש דרכי ביטוי : מילולית , חזותית ומוזיקלית . יש להדגיש כי הספר משמש דגם , שכן בעקבותיו אפשר לצאת ל"מסע" עם תכנים נוספים . זהו דגם פתוח המיישם רעיונות כלליים , כך שהקוראים יכולים להעריך באמצעותם לא רק את הנושא הנחקר אלא גם תכנים חדשים . מבנה הם 9 ר הספר כולל חמישה חלקים : החלק הראשון בוחן אפיונים ספרותיים מסוימים של הסיפור המקראי "משפט שלמה" ומשמעויותיהם , ומציע הצעות מתודיות להוראת הסיפור במכללות להוראה ובבית הספר היסודי . החלק השני בוחן את הרקע ההיסטוריוגרפי של מלכות שלמה , תוך השוואה בין התיאור בספר מלכים לזה שבספר דברי הימים , ומסביר את השוני בין שני המקורות על בסיס גישותיהם השונות של עורכי הספרים . החלק השלישי בוחן יצירות אמנות חזותיות בסגנונות שונים ומתקופות שונות על הנושא "משפט שלמה , " ומציע מתודה לחקר יצירות אמנות כחלק ממעגלי הפרשנות של התנ " ך . החלק הרביעי מתאר את תהליך ההלחנה של היצירה המוזיקלית "משפט שלמה , " כולל התייחסות אישית של המלחינה לתהליך , תגובות מאזינים והצעות לפעילות דידקטית סביב היצירה . מלבד אלה מובאות הצעות לעיבוד של סצנות מקראיות נוספות במולטימדיה . החלק החמישי מתאר ניסוי בחינוך מוזיקלי שנעשה בכיתה ו . התלמידים ראו ושמעו את היצירה האופראית "משפט שלמה" לאחר שלמדו את הסיפור בשיעורי תנ '' ך , והחוויה המוזיקלית והחזותית שינתה מקצה לקצה את תפיסותיהם באשר לערכים המוסריים שבסיפור . ההגיונות המתודיים o nocr הס 0 ר המונח "טקסט" משמש בספר זה להגדרה של כל יצירה הנדונה בו , בתחומי הספרות , המוזיקה , הציור או הפיסול . הביטוי המוזיקלי והביטוי החזותי מתקבלים בו כדרכי פרשנות לסיפור המקראי , ויחסי הגומלין בין הפרשנים השונים לבין הקורא , המאזין או המתבונן , הם בסיס להעשרה ולהפריה הדדית . ישנן דרכים רבות ומגוונות להפקת משמעות מן הטקסטים , ובחלקים השונים של הספר מובאות הצעות שונות להתבוננות , להקשבה , להאזנה ולעיון .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר