|
עמוד:5
מבוא כלל 0 תיחה ספר זה , שעניינו הסיפור המקראי "משפט שלמה , " נכתב על ידי מרצות משלוש דיסציפלינות - מקרא , מוזיקה ואמנות חזותית - והוא מיועד לכל העוסקים בחינוך רב-תחומי , כולל מורי מורים בתחומי מקרא , ספרות , מוזיקה ואמנות , וכן לסטודנטים המתכשרים להוראה בתחומים אלה . הרעיון לכתיבת הספר נהגה על ידי המלחינה ציפי פליישר , אשר חיברה יצירה אופראית קצרה בשם "משפט שלמה . " לאחר מעשה ההלחנה היא גילתה כי יצירתה עשויה לשמש בסיס ליחידת הוראה רב-תחומית שבמרכזה עומד הסיפור המקראי . צוות הכותבות שנענה לאתגר צפה ביצירה האופראית והחל לגבש את הספר , ובמהלך העבודה נוצר שיתוף פעולה פורה בין הכותבות . מדי פעם נערכו מפגשים ודיונים קבוצתיים לצורך לימוד מיומנויות ספציפיות באחת הדיסציפלינות , ואלה אפשרו העמקה , ביקורת , למידה הדדית והרחבת אופקים בתחומים השונים . בהדרגה התגבשה בקרב הכותבות תפיסה , שהחוט המקשר בין תחומי הדעת השונים אינו רק פרק התנ '' ך המסוים על משפט שלמה , אלא גישה מתודית ייחודית להוראת נושאים מקראיים בכלל . גישה זו נסמכת על עמדותיהם של הוגי דעות ומחנכים המציעים להשתית את הלמידה ואת החינוך על תפיסה אמנותית , שכן המטרה העיקרית היא לפתח את המורה ואת התלמיד כאנשים יוצרים . ספר זה מיישם תפיסה זו על ידי שילוב של שלושה תחומים : מקרא , מוזיקה ואמנות חזותית . שילוב זה מייצג את החיפוש אחר הייחודי לחינוך בישראל - לימוד התנ"ך - ושילובו עם המשותף לאנושות כולה - לימוד האמנות . . 1 ראו למשל : לאה דובב , ; 1982 רות לורנד , . E . Eisner , 1972 ; 1991
|
|