מבוא

עמוד:5

מבוא התכנית שלפנינו מתבססת על שימוש בתאוריות ובעקרונות מתחום הפסיכולוגיה לצורך העמקת ההבנה של בעיות בתחום המשמעת בבית הספר ומציאת דרכים לפתרונן . התכנית נוצרה מתוך תפיסה הוליסטית-אינטגרטיבית , שלפיה כל שיקול דעת בתהליך ההוראה מאחד בתוכו שילוב של ניסיון מעשי ושל ידע תאורטי מתחומים שונים . המשמעת בבית הספר היא נושא מרכזי בתחום של "ניהול כיתה' . זהו אחד התחומים בהוראה אשר יש בו אקטואליות כמעט תמידית . לעיסוק במשמעת היבטים פסיכולוגיים , פדגוגיים , אתיים , פילוסופיים , סוציולוגיים , דידקטיים ואף משפטיים , וכל אלה עשויים להשפיע בו זמנית על אופי טיפולו של המורה בבעיות בתחום זה . התכנית תתמקד בהיבטים הפסיכולוגיים של נושא המשמעת , ולצורך השלמת התמונה מומלץ שאנשי מקצוע יביאו בפני הסטודנטים את ההיבטים הנוספים . המושג "משמעת בבית הספר" מכוון לאותן מערכות דינמיות של עקרונות , כללים , חוקים ונורמות , היוצרות אקלים כיתה וחיי בית ספר תקינים . מערכות אלה מאפשרות למידה משמעותית , והן תוצר של יחסי הגומלין הקיימים בבית הספר , במסגרת ארגונית , בין המורה , הכיתה כקבוצה , התלמידים כפרטים ומשפחותיהם . תהליך הוראה , הבנוי על שימוש נבון ומושכל באסטרטגיות הוראה מגוונות והמבוסס על הכרת המורה את עצמו ואת תלמידיו , עשוי למנוע בעיות משמעת . על המתכשר להוראה לצפות בעיית משמעת ולהבחין בה , לנסות לבודדה , מצד אחד , ולהראות את קשרי הגומלין שלה עם סוגיות אחרות בהוראה , מצד אחר . עליו לנתח את המשתנים הרלוונטיים לאירוע המשמעתי ולחפש את הדרכים המתאימות למנוע את היווצרות הבעיה , או לטפל בה בטווח קצר ובטווח ארוך . התכנית במהותה היא בעלת אופי דינמי , עם דגש על תפיסת הי'אני '' של הלומד והמלמד ועל מתן לגיטימציה להתמודדות אישית וייחודית . התכנית מיועדת לסטודנטים במכללות להכשרת מורים , אשר רכשו שליטה בסיסית בשפת הפסיכולוגיה ובתאוריות על התפתחות הילד ואף ניסיון התחלתי בהוראה בעבודה מעשית כשנים א' ו-כ . ' שליטה בסיסית כתחומים אלה נדרשת כדי לעבד את החומר ברמה גבוהה יותר של שילוב התאוריה והמעשה . אופיה המודולרי של התכנית מאפשר למורה במכללה לבחור חלקים שונים ממנה , אשר יתאימו לצורכי הסטודנטים שלו , לכישוריו ולהעדפותיו וכן לזמן ולמשאבים המוקצים לנושא במסגרת המכללה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר