מבוא: תפקיד המחקר הנרטיבי בהתפתחות המקצועית של מורים

עמוד:5

תבוא : תפקיד התחקו הבריטי : ! בהתפתחות המקצועית של תורים חמישה כותבים משלוש מכללות בארץ נפגשו לראשונה בכינוס בינלאומי להכשרת מורים . כולם השתתפו במושב שמטרתו הייתה להציג את מקומו של המחקר הנרטיבי בהכשרת מורים . ההדים לאותו מושב נתנו ביטוי להרגשת קהל הנוכחים בו , שהחומר רלוונטי ביותר לעבודתם . תגובות אלו הביאו את הכותבים למחשבה , שאסופה של מאמרים שישימו דגש על כלים מתודולוגיים לחשיפה של מסרים גלויים וסמויים בטקסטים נרטיביים עשויה לעזור לעוסקים בהכשרת מורים . בעזרת הכלים שיוצגו באסופה הם יוכלו לנתח טקסטים נרטיביים , יוכלו להבין טוב יותר את עצמם ואת הסטודנטים שהם עובדים אתם , וגם ללמד את הסטודנטים גישות וכלים אלה בקורסים שהם מלמדים בהם . כך נולדה אסופת המאמרים שלפניכם . סיפור סיפורים הוא דרך שבה אנשים מארגנים ידע ומעבירים מסרים ומשמעויות באופן גלוי וגם סמוי 1986 ) , . ( Brunei המחקר הנרטיבי עוסק בניתוח של טקסטים סיפוריים ככלי לחשיפת מסרים ומשמעויות אלה . המטרה היא להבין את האחר , להציג את "קולו , " ולרדת לעומקן של תופעות אנושיות . כוחו של הסיפור הוא בכך שהוא מאפשר לתת משמעות לאירועים שהאדם חווה , ובכך שהוא מציב לזולת חיזיון ברור , שיוכל להיות לו מודל . הסיפור משמש אפוא את האדם למטרות שונות : סיפור הוא כלי של האדם להבין את עצמו , להיות מובן לאחר , ואף כלי מחנך . סיפורי העם , עד היום , משמשים כלי לחינוך הדור הצעיר , בכך שהם מציבים בפניו חזון של "אדם" ודרך למימושו , יותר מכל ספר חוקים . סגולות אלו של הסיפור מזמנות התמודדות טובה יותר עם שאלות של זהות בכלל ( Fischer-Rosenthal , 1995 ) ושל זהות מקצועית בפרט . ( Conle , 1997 ) כמו כן , הן מאפשרות להבין טוב יותר את הזולת ועל ידי כך לאפשר תקשורת בין בני אדם בחברה רב תרבותית . יכולות אלו עונות על צורך ממשי של הפרט במציאות הרב תרבותית והמשתנה בעידן הפוסט מודרני . המחקר העוסק בבניית זהות דן בכך שבניית הזהות בתקופה הפוסט מודרנית היא תהליך המתמשך לאורך החיים , ושהכלי המאפשר זאת הוא הנרטיב . אדם מספר לעצמו את סיפור חייו שוב ושוב , ובכל פעם נותן לו משמעות מחדש . ( Fischer-Rosenthal , 1995 )

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר