|
עמוד:10
א . הבהרת המשמעויות וההשתמעויות של אותם ניסוחים כלליים על ידי פירוש הכוונות , פירוט המושגים והדגמת התכנים של אותן תכונות שנוסחו בניסוח כללי . למשל , חשיבה ביקורתית , מהן מאפייניהי מה תכניהי ואילו דוגמאות בהקשרים השונים מייצגים אותה וכוי . הדיון הזה תאורטי באופיו , אולם מטרתו לפרט , לנתח , להדגים ולהגיע למונחים אופרטיביים . ב . קונטקסטואליזציה של המשמעויות שהובהרו במונחים אופרטיביים במצבי הוראהלמידה ממשיים . איך בדיון על סיפור דוד ובת-שבע מתפתחת עמדה ביקורתית תוך הפעלת אמות-מידה מוסריות כלל אנושיות או אמות-מידה אמונתיות-דתיות שמופיעות במדרשי חז"לל איך חושפים בדיון ביקורתי ליקויים אפשריים במערך ניסוי שבו מסמר מצופה בשמן שהוטבע במים העלה חלודה בניגוד למה שהיה צפוי ומעלים השערות לתיקון מערך הניסוי ולביצוע בדיקות חוזרות ? רק הניסיון ההולך ונשנה ברפקלציה על ההתנסות ובסיטואציות הוראה-למידה ממשיות מוביל בהדרגה לפיתוח הלוך-רוח ( dispositon ) של נכונות לבחון באורח ביקורתי את מחשבותינו ואת מעשינו ולפיתוח הדרגתי של יכולות קוגניטיביות הכרוכות בהפעלת חשיבה ביקורתית מסוג זה או אחר . לפיכך , אין די בפירוט הניסוחים הכלליים למונחים אופרטיביים , אשר בכוחם להבהיר את הכוונות הכלליות ( ודיון כזה אמנם נחוץ בקשר לכל אחד מאותם עשרים ושבעה הניסוחים הכלליים שציטטנו לעיל מתוך מסמך של אחת מחטיבות הביניים במחוז המרכז , ( אלא דרוש גם ניסיון מצטבר במצבי הוראה-למידה ממשיים . ניסיון זה יושג בין בדרך של התנסות אישית ( עם רפלקציה ושיחות משוב מתאימות , ( בין בדרך של התבוננות ודיון בהתנסות עמיתים ובץ בדרך של לימוד מהתנסות הזולת באמצעות דיון רפלקסיבי בספרות מקרים נוסח התרגילים המובאים בקובץ שלפנינו . טיפוח לומד בעל ר , כ /// ר . /) ' 0 yy , בו / כעיח . חליגזודיפ רובית . ספרית . בבתי ספר רבים בחירת "הנושא האישי" משמשת הזדמנות לטיפוח התכונות של הלומד העצמאי . בקטע זה של תכנית הלימודים אפשר ללמד את התלמידים לשאול שאלות , לתכנן דרכים לכתיבת החיבור , לאסוף נתונים ממקורות שונים , לעבד אותם ולהכין מוצר מעוצב וקומוניקטיבי שניתן להציגו בפני אחרים . יש גם שמלווים עבודה כזאת בבניית תיק אישי עם דיווח מפורט על תהליך העבודה , איסוף מוצרי ביניים , הערכה עצמית והסקת מסקנות . בבתי ספר רמס מקצים חלק ממערכת השעות לפעילות עצמאית מכוונת של התלמידים בצורות שונות . יש מהם שמעצבים חללים מיוחדים , מרחבים שבהם תלמידים לומדים חלק משעות המערכת במרכזי למידה או במרכזונים , לרוב באופן יחידני ולפעמים בקבוצות , ויש שמקצים זמן מוגדר לשעות או לימים גמישים ומאפשרים לתלמידים לפעול באופן יחידני במשימות לימוד שונות .
|
|