הגדרת המושגים שילוב, הכללה ואיכות חיים

עמוד:11

היא היכולת להבין את החיים הפנימיים ( מחשבות , עמדות , מניעים , חלומות ורגשות ) ולהיות מודעים להם , ועל בסיס זה לאמץ דרך חיים משמעותית . ניתן להציג חוויה זו כמשוואה שצד אחד שלה הוא תנאי החיים של היחיד ואילו צדה השני הוא צרכיו האובייקטיביים והסובייקטיביים ( רייטר , : ( 1997 חברה , ששואפת להגדיל את איכות החיים של אנשים עם מוגבלות בקרבה , צריכה לאפשר ולאתגר את פיתוח החשיבה העצמית הרציונלית של האנשים עם המוגבלות , לפתח את מודעותם לכו חות שלהם , לבחירות שהם עושים בחייהם ולאחריות שלהם על התנהגותם וחייהם . על החברה לעודד את האנשים עם מתכלות להציב לעצמם יעדים , לנהוג על פיהם ולרכוש כבוד לעצמם ולזולתם . ( שם ) על פי ניסוח זה , איכות החיים מבטאת את הפער ( dissonance ) בין תנאי החיים לבין הצרכים האובייקטיביים ( המקובלים בחברה שבה חי הפרט ) והסובייקטיביים ( הדרישה האישית בתוך טווח של אפשרויות קיימות בחברה . ( ככל שפער זה יקטן ( על ידי שיפור תנאי החיים או צמצום השאיפות , ( כן תעלה איכות החיים , מכאן ששיפור איכות חיים יתאפשר על ידי פיתוח תפיסה חשיבתית אוטונומית , רציונלית ואחראית של האדם עם המוגבלות . הכללה תתרום לשיפור איכות החיים של ילדים עם מוגבלות אם היא : א . תפתח סביבות תומכות המאפשרות נגישות שוויונית למשאבים . ב . תשנה תפיסות , עמדות ואמונות כלפי אנשים עם מוגבלות . ג . תאפשר הזדמנויות שוות לכול , ולאנשים עם מוגבלות , בכלל זה , להיות שותפים בפעילויות חברתיות משמעותיות . ד . תפתח את האוטונומיה של האדם עם המוגבלות ואת העזתו לנצל את ההזדמנויות הנקרות בדרכו . אילר א : 2- א » כות חיים כמשוואה בין תנאי חיים וצרכים של היחיד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר