הקדמה

עמוד:6

רוק דמי ! החינוך המיוחד מה12- ביולי 1988 גורס כי : כמאה לקבוע השמתו של ילד חרי ג , תעניק ועדת ההשמה זכות קדימה להשמתו במוסד חינוך מוכר ש אינו מוסד לחינוך מיוחד ( כנסת ישראל , , . ( 1998 שילובו המוצלח של ילד חריג בכיתה רגילה , אף כי הוא אתגר חינוכי מהמעלה הראשונה , מציב קשיים ומכשולים לא מעטים . 1 הוא דורש מן הצוות החינוכי הכשרה מתאימה , ידע ומסירות . . 2 הוא מחייב טיפוח הסובלנות בקרב התלמידים ואנשי ההוראה כלפי השונות . . 3 הוא מצריך הכנת חומר למידה מתאים לצרכים הייחודיים של כל תלמידי הכיתה . יחידת הוראה זו נועדה לשמש כלי עזר בידי מורי המורים , הסטודנטים והמורים , המפקחים והמנהלים , על מנת להתמודד עם האתגרים ועם הקשיים בשילוב ילדים בעלי מוגבלות גופנית במסגרת לימודים רגילה . הקורא ימצא בה רקע פסיכו-חברתי ורפואי על אודות המגבלות העיקריות שיש לאוכלוסייה המונה קרוב ל 4 ° / 0- מכלל הילדים . כמו כן כוללת היחידה הצעות לפעילויות גופניות בשיעורי חינוך גופני ובהפסקה , ודרכי התמודדות עם הכנה לטיולים ופעילויות פנאי . המידע ביחידה נתמך בממצאי החקר המדעי ובהתנסות מעשית . ההנחות שעליהן מבוססת יחידת הוראה זו הן אלה : . 1 לתלמיד עם מוגבלות גופנית צרכים התפתחותיים ( גופניים , רגשיים , שכליים וחברתיים ) הזהים לאלה של כל ילד . אולם גורמים רבים , כגון היעדרות עקב ניתוחים תכופים , קשיי נגישות , לעתים קשיי דיבור , יחס שלילי של החברה מסביבו , ועוד , מפריעים למימוש צרכים אלה . על המורה מוטלת החובה להסיר גורמים מגבילים אלה במידת האפשר . . 2 ילד עם מוגבלות יכול להשיג הישגים ולמצות את יכולותיו , אם ההתייחסות אליו תהיה כאל אישיות כשירה ( קומפטנטית , ( שיש לאתגר למימוש עצמי למרות הקשיים האובייקטיביים ( מכשולי נגישות ) והסובייקטיביים ( רגשות ועמדות של הילד ושל זולתו . ( . 3 התפקוד המוטורי הוא בסיס להתפתחות קוגניטיבית בגיל הילדות , ופגיעה בו מהווה גורם סיכון להתפתחות פסיכומוטורית וחברתית לקויה . הצלחה במשימות גופניות ספורטיביות עשויה להביא ילד עם מוגבלות גופנית לידי שינוי תפיסתו כלפי גופו מ"עול" ו"בוגדני" ל"בעל ערך" ו"משמעותי , " ובתוך כך להעלות גם את הדימוי העצמי שלו .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר