מובנו של המונח "סימבוליזם"

עמוד:12

בתמונה של נחש יותר מסתם נחש מעיד על עצמו שהוא אטום לתקשורת סמלית . הבנת המציאות המוחשית כמייצגת מערכת מורכבת של רגשות ומושגים , והשימוש בסמלים כדי להביע מורכבויות כאלה - זוהי תופעה אנושית עתיקה מאוד , והיא קיימת בפולחנים וטקסים בכל התרבויות . עם ואת , מבחר הסמלים והמובן המיוחס להם תלויים בהקשר תרבותי מסוים ; למשל , בתרבויות מסוימות הצבע השחור הוא סמל האבל , ובתרבויות אחרות הצבע הלבן דווקא . כלומר , הסמל נושא עמו פוטנציאל קבוע , פחות או יותר , של משמעות שהצטברה בזיכרון הקולקטיבי של התרבות . את הפוטנציאל הסמלי הזה אפשר להפעיל באמצעות ההקשר : לנחש יש משמעות סמלית בסיפור גן העדן , אבל לא בספר זואולוגיה . מחיאות כפיים , הגשת פרח , עמידת דום - אלה הן דוגמאות לפעולות סמליות הנהוגות בתרבות שלנו . קל לראות , שיש הבדל בין הסמלים המתמטיים , המסמנים הפשטות ( למשל , x כסימן של הכפלה , ( לבין סמלים אקספרסיוויים , כלומר , סמלים טעוני קונוטציות רגשיות , כגון הצבע האדום או הנחש , אם כי לא קל לחלק את כל הסמלים לשתי קבוצות ברורות , של מסמנים מזה ואקספרסיוויים מזה . תקשורת סמלית נועדה להעביר לנמען מסר מרוכז ועמוס , שכדי להסביר אותו עד תומו למי שאינו מכיר אותו יש צורך במלים רבות , ואולי אפילו מלים רבות לא יסבירו אותו . משום כך סמלים משמשים לפעולות מנטליות מורכבות ומתוחכמות , כגון ניסוח של חוקים מדעיים , פעולות מתמטיות , פולחן דתי , ומבע אמנותי . העוצמה הרגשית וגם ריבוי המובנים של סמלים שונים הם בעלי דרגות שונות : החל מהסמל שמובנו יחיד וברור והוא נייטרלי מבחינה רגשית , ועד לסמל שמובנו המושגי והרגשי וגם מטען הערך שלו מורכבים ומעורפלים , עד כי קשה מאוד לפענח אותו ולנסחו במלים . בספרות הבדל כזה קיים בין האלגוריה , סיפור משל שבו הדמויות הן האנשות של מושגים מופשטים ( חוכמה , טיפשות , המוניות וכדומה ) לבין היצירה הסמלית , שבה לסמלים יש מובן מורכב , רב משמעי , מיסתורי , ועמוס קונוטציות רגשיות . סמלים הם סימנים המשמשים להבעת התנסויות והתגלויות הנמצאות , כאמור , מעבר ליכולת ההבעה במלים ; לכן דווקא סימנים ויזואליים ואקוסטיים , המופעלים בציור ובמוסיקה , הולמים את התקשורת הסמלית - המתקיימת בערוץ הלא קוגניטיווי , ה"אילם , " החושני , העובר כביכול

הקיבוץ המאוחד

קרן יהושוע רבינוביץ לאומנויות, תל-אביב ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר