|
עמוד:9
מבוא הספר שלפנינו עוסק בסימבוליזם בשירה , ולא בסיפורת ובדרמה , אף לא בתחומי אמנות אחרים , למרות שגם בהם , לא פחות מאשר בשירה , יש יצירות סימבוליסטיות וגם תיאוריות מעניינות ( למשל , על סימבוליזם באמנות הציור , קנדינסקי , תשל"ב . ( " סימבוליזם" הוא אחת מאותן מלים המסתיימות ב"איזם , " ומציינות תנועה שנוסדה בתקופה מסוימת על בסיס רעיונות ואמונות משותפים בתחומי החברה , הפוליטיקה , הפילוסופיה , או האמנות , במטרה לשנות את המצב הקיים באותו תחום . בהקשר זה המלה "סימבוליזם" - כמו " קלסיציזם , " "ריאליזם , " "אימפרסיוניזם" - מציינת תנועה או זרם בספרות ובאמנויות אחרות , שנוצרה על ידי קבוצה של אמנים והוגי דעות שחיו באותה תקופה , היו בעלי טעמים אסתטיים ואמונות משותפים , וניסו לבטא אותם ביצירותיהם , ולעתים גם במסות ובמניפסטים . תנועות באמנות אינן מנותקות מההקשר התרבותי ההיסטורי שבתוכו הן נוצרות - מהפוליטיקה , האמונה הדתית , המדע והפילוסופיה של התקופה . לכן , כדי להבין זרם באמנות נחוץ להכיר את הרקע שהצמיח אותו . עם חלוף הזמן , כשזרם אחד מפנה מקום לזרמים אחרים , תרבות ההווה יכולה להעריך אותו או לבטלו , לשכוח אותו או לנסות לחזור ולהחיותו , ואף לחוש כלפיו רגשות מנוגדים - של התנגדות ומשיכה גם יחד . כך , מיחסה
|
קרן יהושוע רבינוביץ לאומנויות, תל-אביב ע"ר
|