חשיבותו של ספר הלימוד בהוראת היסטוריה

עמוד:7

חשיבותו של ספר הלימוד בהוראת ה 00 > וריה למעלה מחמישים שנה לאחר הקמת מדינת ישראל מוסיפים ספרי הלימוד בהיסטוריה לשמש כלי עיקרי בהוראה של פרקי היסטוריה שונים ושל סוגיות בתולדות מדינת ישראל . ספר הלימוד ( textbook ) שומר על מעמדו ההגמוני בהוראת היסטוריה גם מחוץ לישראל , בעיקר בשל החשיבות שהתלמידים מייחסים לתכניו בלימודיהם לבחינות הבגרות או לבחינות אחרות בסיום הלימודים בחטיבה העליונה , שכן אלה משמשות "כרטיס כניסה " לאקדמיה . לדעת הווארד מלינגר , ( Mehlinger , 1985 : 287 ) ספרי הלימוד הם הגרסה העכשווית של מספרי סיפורים בכפר , בהיותם אחראים להעביר לנוער את אמונותיהם של המבוגרים ואת מה שהמבוגרים מאמינים שהצעירים צריכים לדעת על תרבותם . לדעתו , שום אמצעי חברות ( סוציאליזציה ) אחר אינו יכול להשתוות לספרי הלימוד , אף כי קשה לאמוד את התפקיד המדויק של ספרי הלימוד בהשוואה לאמצעי החברות האחרים . יתרה מכך , אף על פי שספרי הלימוד מוצגים כאמצעי הוראה של "חומר ניטרלי " או של "ידע לגיטימי , " הם מנוצלים לא פעם ככלים אידאולוגיים לקידום אמונות מסוימות ולמתן לגיטימציה כוללת לדעות מסוימות או לסדרי יום מוגדרים . כמו כן הם משמשים לארגון הידע של התלמידים בבתי ספר המעורבים בתהליך אידאולוגי של קבוצות או של מעמדות מסוימים בחברה 991 : ) ו . ( 2-3 Apple , אין ספק שהתקשורת האלקטרונית פגעה במעמדם של ספרי הלימוד כמכשיר חינוך , ועם זאת רוב החוקרים סבורים שמעמדם של ספרי הלימוד נשאר מרכזי , כמעט קריטי . ( Podeh , 2002 : 1 ) וולפגנג יקובמאייר , שחקר את ספרי הלימוד האירופיים במאה השנים האחרונות , הגיע למסקנה שהחברות המודרניות פיתחו ספרי לימוד בהיסטוריה הוראת היסטוריה כללית : חקר התכניות והספרים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר