|
עמוד:9
תואם את הפעילויות המתבצעות בכיתה והדורשות חיפוש אחר "עובדות " 997 : 20-21 ) ו . ( Brophy & VanSledright , לספר הלימוד בהיסטוריה יש חשיבות רבה , בעיקר משום שהתלמיד מייחס לו סמכות אפיסטמולוגית גבוהה . האדם נוטה מטבעו להאמין באירועים שהם בגדר "עובדות היסטוריות , " ויש יסוד להניח כי לספרי הלימוד בהיסטוריה יש השפעה רבה על עיצוב עמדות , בעיקר בנושאים הקשורים לזיכרון הקולקטיבי . בשלושת העשורים האחרונים התפתח מאוד המחקר של תכניות הלימודים בהיסטוריה ושל ספרי הלימוד שנכתבו בעקבותיהן . יעקב עירם ( תשנ " א : 2 וו ) מגדיר זאת כ"ניסיון לתעד , לפרש ולהבין את התהליך שבאמצעותו קבוצות חברתיות בוחרות , מארגנות ומעבירות ידע ואמונות באמצעות מוסדות חינוך בזמן מסוים . " תכניות הלימודים ( וספרי לימוד בכללן ) מהוות רכיב חשוב בהיסטוריה חברתית , שכן הן "משקפות את מה שנראה חשוב לשימור בעיניה של חברה מסוימת וראוי למסירה בצורה שיטתית לדור הבא , גם אם תכניה של התכנית הם בגדר של פשרה בין קבוצות שונות " ( פודה , . ( 11 : 1997 בהיסטוריוגרפיה של החינוך , ניתוח תכניות הלימודים וספרי הלימוד מהווה חלק מהמגמה התרבותית לחקור את "התהליך אשר באמצעותו נמסרת התרבות מדור לדור . " ממחקרים שנערכו בארצות הברית , במערב אירופה ובישראל עולה כי קיימים עיוותים בספרי הלימוד בהיסטוריה , כמו בספרי הלימוד בתחומי דעת אחרים : הם נוטים להנציח מיתוסים ואמיתות-למחצה אף כי אין להם בסיס מדעי ; הם בררנים בליקוט החומר , בוחרים קטעי מידע המעניקים ו . על התפתחות המחקר של תכניות לימודים וספרי לימוד , ראו למשל . 2 R . Bates , 1988 ; W . Mertineit , 1979 ; Cheney , 1987 . : יעקב עירם , מאי , 1982 עמ י . 264-263 ראו גם לאה אדר ושלמה פוקס , מאי , 1978 עמ ' . 83-80
|
|