|
עמוד:י
לפני כן . כתוצאה מכך הפכה שוב שאלת מקומו של החוק ביהדות לאקטואלית בעיני חוגים הרחוקים מציבור שוחריה המסורתי , כך שמתבקשת בחינה מחודשת של שאלות יסוד הנוגעות לאופייה ולתפקידה של מערכת חוקים זו : למשל , אם החיים לאור החוק היהודי אינם סותרים את הדרישות המוסריות של הנביאים , מהו אפוא ערכה המוסרי של ההלכה ? האם ייתכן שההלכה , אם מבינים אותה כראוי , יכולה למלא תפקיד חשוב בעיצוב האישיות המוסרית , ואף לקדם את התכלית החמקמקה מכל - כינונה של חברה מוסרית ? בזמן ששאלות כאלה תלויות באוויר , מן הראוי לעיין מחדש בכתביו של הרב אליעזר ברקוביץ , שהיה בין הוגי הדעות המעטים בעידן המודרני אשר נדרש לשאלות האלה באופן שיטתי , ומשום כך הוא עשוי להיחשב להוגה החשוב ביותר הדן במוסר היהודי בדור האחרון . הרב ברקוביץ , שנפטר בירושלים בשנת , 1992 מוכר בארץ בעיקר בזכות כתביו העוסקים בנושא השואה . עם זאת , ייתכן כי עבודתו החשובה ביותר היא התחקותו אחר טבעה של המערכת הנורמטיבית היהודית . מפעל זה , המשתרע על פני שישה ספרים ומסות רבות , מציע גישה כוללת למוסר היהודי , המשלבת כבוד להלכה המסורתית כנורמה מחייבת עם אמונה בעליונות הנורמטיבית של הערבים ושל החזון המובעים בדברי הנביאים . גישה זו היא פרי עיונו המקיף במקרא ובספרות הרבנית , אשר הביא את ברקוביץ לשלוש מסקנות חשובות לגבי המוסר היהודי ; ( א ) שלמרות עיסוקו הרב בכללי התנהגות ובכינון מערכת משפטית , עיקר עניינו של החוק היהודי כפי שהוא מוצג במקרא ובתלמוד הוא בערכי יסוד , ושכל ניסיון להציגו כמערכת חוקים נוקשה ותו לא חוטא למהותו ; ( ב ) שהמוסר היהודי , כפי שנוסח על ידי הנביאים והוטבע בהלכה , מתייחס בעיקר לתוצאות מעשיו של האדם , ופחות מכד - לטיב נימוקיו או לכוונתו ; ( ג ) שהיהדות רואה במוסר לא רק משמעת שאותה יש להחיל על שכלו או על רוחו של האדם , אלא בה במידה גם עשייה שיש לשלבה , באמצעות החוק , בהרגלי חייו של האדם כיצור גשמי , כדי שהמוסר יוכל להשיג את תכליתו העיקרית , שהיא קידומו ותיקונו של העולם בפועל . למותר לציין שאם תיאורו של ברקוביץ אמנם משקף את המוסר היהודי , ייתכן שהרבה מן האש והגופרית שהומטרו על ההלכה במשך שנים רבות יסודן בטעות , ושכעת הדרך סלולה לבחינה מחודשת של השאלה אם אין בשמירת ההלכה בזמננו אנו מן המוצדק והרצוי מבחינה מוסרית . ועם זאת , לא פחות מעניין הוא האור שתפיסתו של ברקוביץ שופכת על טיעוניהם של חלק ממגניה המושבעים של ההלכה . במאמר זה הקדשתי פרק לכל אחד משלושת עיקרי תפיסתו של הרב ברקוביץ באשר לקשר שבין המוסר היהודי להלכה . כפי שאנסה להראות , כאשר מתייחסים אל העיקרים הללו כאל מכלול , הם עשויים
|
|