אריה כשר הערות והארות על ייחודו ההיסטוריוגרפי של פילון

עמוד:11

נקודת המבט האישית שלו , או למצער את נקודת המבט היהודית שלו , על האירועים . אין בכך כלל ועיקר כדי להטיל דופי במהימנות כתיבתו . אדרבה , הדבר יכול לתרום לחשיפת פן אחד של העלילה ההיסטורית המתוארת ובאופן זה לסייע לחקירה אובייקטיבית וחסרת פניות . ככלות הכל , מעטים היו ההיסטוריונים הלאומיים , שאינם , יווניים רומיים , שהשאירו לנו את פרי עטם כדי ללמוד את ההיסטוריה של עמיהם מזווית הראייה המיוחדת להם . רק כדי לשבר את האוזן נטען עוד כי יש , כמובן , הבדלים משמעותיים בין ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה הכתובה לאור הזכרונות של וינסטון צ'רצ'יל , לבין זו הכתובה לאור זכרונותיו של שארל דהיגול , אך האם יש בהבדלים אלה כדי לפסול את מהימנות כתיבתם של השניים ? כללו של דבר : פילון כתב את ההיסטוריה של עמו על פי רשמיו , זכרונותיו וזווית הראייה האישית שלו . לא היה בכך כדי לסלף או לעקם את העובדות - וממילא לא ניתן להאשימו בעיוות האמת . המגמתיות שלו יכלה , עליכן , לבוא לידי ביטוי בהערכת העובדות ולקחיהן , אך אין בה כדי להעלות או להוריד דבר ביחס לעצם התרחשותן . לדעתנו , מלכתחילה לא התכוון פילון לכתוב רק היסטוריה סדורה של המאורעות המתוארים על ידו . הקריאה בחיבוריו ההיסטוריים יוצרת , לעתים , את הרושם כי ראויים הם גם להיחשב כספרות היסטוריוסופית , לא פחות מאשר ספרות היסטוריוגרפית . תיאור המאורעות הוא לפעמים קטוע ובלתי מתוארך , ובמקומות אחדים ניתן להתרשם כי הוא נערך על פי היגיון שונה מזה של ההיסטוריון הרגיל , המתחשב אך ורק בסדר הכרונולוגי התקין . מסתבר , למשל , כי ההיגיון הדידקטי דתי הוא שהכתיב לאיש לא מעט את סדר כתיבתו , כי הרי כך יאה למי שדורש בהיסטוריה . לדוגמא , תיאור הפרעות של האספסוף האלכסנדרוני ביהודים , שנערך בציוריות רבה ב"משלחת לגאיוס , 139-120 , " ניתק לגמרי מהקשרו הכרונולוגי והנסיבתי . אין כל ספק שהתיאור הוא פרפרזה למסופר ב"נגד פלאקוס , 96-41 / ' אלא שהוא מקוצר בהרבה ורק נוספו בו אי אלו פרטים משלימים . אפילו שמו של הנציב פלאקוס נשמט ממנו ( שם , , ( 132 וכנראה על מנת לא להסיח את דעתו של הקורא מהמסר ההיסטוריוסופי על אודות טירופו של האספסוף המצרי-אלכסנדרוני והתלהבותו שלוחת הרסן להשבית את אמונת הייחוד היהודית באמצעות פולחן האלהתו של הקיסר קליגולה . לפעמים העריכה הספרותית היא שהכתיבה לפילון את סדר הכתובים , בלא להתחשב בסדר הזמנים , כפי שקורה , למשל , בתיאור ההתעללות בנשים היהודיות בתיאטרון " ) נגד פלאקוס . ( 96-95 / ' לפי הסדר הכרונולוגי , הייתה צריכה פרשה זו ראוי לציין כי המלומד הבריטי הדגול 3 ל / ? / 7 , 7 ( H . I . Bell = ) בכך לראשונה כשכתב את דברי אקדמתו הקצרים לפירוש המצוין של בוקס ל"נגד פלאקוס , " ראה : Introduction , pp . VII-VIII H . Box , Op . at .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר