מבוא נשים יהודיות משכילות - הדרה, חרדה ויצירה

עמוד:9

א . "טוב לך כי לא תדעי שפת אבותיך" י האשה היהודייה , בת הזמן או מן ההיסטוריה הרחוקה , תמצא לנו ביצירות רבות של תרבות ההשכלה - מגיבורות הרומנסים ההיסטוריים של מאפו ועד הרומנים האקטואליים של סמולנסקין וברודס ; ממושאי אהבתו של המשורר מיכ"ל ועד 2 הגיבורות הסובלות של הפואמות של יל"ג . אולם לכל רוחבה של הספרות הקנונית בתקופה זו מיוצגת האשה אך ורק דרך מבטו של היוצר הגבר,- היא איננה הכותבת ובדרך כלל , היא אף איננה הקוראת . היא הנושא , המתואר באמצעות מבטו של הכותב הגבר והנחשף לעיניו של הקורא הגבר . בהתאם לכך הניח המחקר העוסק בכתיבת הנשים העבריות ( ביוצא אחד מן 3 הכלל - דב סדן ) כי התחלותיה הן בראשית המאה העשרים , כשהן מאוחרות בלמעלה ממאה שנה לראשיתה של הספרות העברית החדשה . אז מופיעים הסיפורים הראשונים של נשים בנות העלייה הראשונה - כמו נחמה פוחציבסקי 5 4 וחמדה בן יהודה , סיפוריה הראשונים של דבורה בארון ושיריהן של 6 " המשוררות העבריות הראשונות בשנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה" - רחל בלובשטיין , אסתר ראב , אלישבע ויוכבד בת מרים . העדרן של נשים קוראות , ויותר מכך - של נשים כותבות מתנועת ההשכלה , היה , כפי המקובל בהיסטוריוגרפיה של התקופה , תוצאה של בורותן בעברית . . 1 מתוך תיאור בורותה הכפויה של האשה היהודייה בשירו של י"ל גורדון ( יל"ג ) "קוצו של יוד : " י"ל גורדון , כתבים ( שירה , ( תל אביב 959 ן , עמי קל . . 2 דיון במסורת של תיאורי נשים שהתפתחה בספרות ההשכלה ראו : טי כהן , האחת אהובה והאחת שנואה : בין מציאות לבדיון בתיאורי הגיבורה בספרות ההשכלה , ירושלים . 2002 . 3 דב סדן ראוי לציון מיוחד בהקשר זה שכן היה היחידי בזמנו שקיבץ מקרים שונים של כותבות משכיליות ועמד עליהן כתופעה בעלת משמעות . במאמרו "אשה עבריה : על רחל כצנלסון שזר" ( בין דין לחשבון : מסות על סופרים וספרים , תל אביב , 1963 עמי 364 ( 369 הוא מזכיר את רחל מורפורגו , מרים מרקל מחסזון , שרה שפירא , יטי ( ינטה ) וולרנר , שיינדיל [ כנראה - טויבה ] סג"ל ודבורה וייסמן . . 4 ראו : יי ברלוביץ / סיפורי נשים בנות העליה הראשונה , תל אביב . 1984 ראו גם דיונה בספרות שכתבו נשים בנות העלייה הראשונה בספרה להמציא ארץ להמציא עם , תל אביב . 5 . 1996 "פרסום סיפורה הראשון של דבורה בארון נ [ ... מסמן את הלידה הראשונה" [ של סיפורת הנשים העברית , [ ל' רתוק , "אחרית דברי / הקול האחר : סיפורת נשים עברית , תל אביב . 6 . 1994 כך לפי הגדרתו של ד' מירון בספרו אמהות מייסדות אחיות חורגות , תל אביב . 1991 מבוא נשים יהודיות משכילות - הדרה , חרדה ויצירה

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר