הקדמה למהדורה העברית

עמוד:10

גברים הופכים בהדרגה לקרבנות של מיתוס היופי . קריטריונים חדשים ליופי גברי ולאפנתיות גברית אכן מתעצבים במהירות ומפעילים על גברים לחץ פסיכולוגי , אולם אף גבר ישראלי המחזיק בעמדת כוח לא איבד את משרתו או את מעמדו משום שעלה במשקל . לעומת זאת קל למצוא דוגמאות הפוכות ביחס לנשים , שמעמדן המקצועי והתרבותי מתערער כאשר הן עוברות את גיל 40 או עולות במשקל . תנועות נשים שונות שחרתו על דגלן לשחרר נשים מכבליו של דיכוי תרבותי וחברתי רשמו לעצמן הצלחות והישגים , גם בישראל . אולם כוחו המדהים של מיתוס היופי , לטענתה של וולף , הוא ביכולתו הגמישה לצור תגובת נגד לכל הישג , ולפגום בכל הצלחה , גם בתחומים שלכאורה אין להם קשר ישיר ומיידי עם מושגי היופי החיצוני . מיתוס היופי נוגע בכל תחומי חייהן של נשים . הוא מופעל ביחס לגופן , למראה החיצוני שלהן , למשאבים הכלכליים שלהן ובעיקר ביחס לנפשן , רוחן , דמיונן , דימוין העצמי וביטחונן העצמי של נשים . על רקע נוכחותו הדומיננטית של מיתוס היופי , יש להתייחס להישגי נשים בתחומי הפוליטיקה , היצירה , הספורט , המעורבות החברתית והחקיקה המתקנת כניסיון מתמשך ליצירת סדר יום חדש בתפישת נשים את עצם נשיותן ; כלומר כאתגר לייצוגים הדכאניים , המקובעים והחד ממדיים של נשיות ושל יופי נשי . בישראל מופעלת תרבות מיתוס היופי דרך פרסומות לתמרוקים , לסיגריות , לבגדים , למכוניות , לדיאטות , לחומרי ניקיון ולמוצרים רכים נוספים . עולם הפרסומת הוא ללא ספק הערוץ האגרסיבי , הבוטה , הנצלני , האלים והמדכא ביותר של שיווק מיתוס היופי , והוא מופעל כדי לרוקן נשים מנכסיהן החומריים והרוחניים . אולם הניתוח הביקורתי של וולף מאפשר לנו להבחין בנוכחותו של המיתוס גם במקומות אחרים , כגון בתפקידים שמגלמות נשים בסדרות טלוויזיה ישראליות , בכתבות על "מובילי תרבות" שתרומתם לתרבות מסתכמת בהתאמת גזרתן של כוכבניות לדיוקנן של ילדות אנורקטיות ; בקבלתו של ערוץ פלייבוי לחיק ערוצי הטלוויזיה וביחס הרך כלפי פורנוגרפיה בכלל ו בדחיית הצעת החוק המתירה נישואים אזרחיים , דחייה המפקידה נשים לעריצות הסקסיסטית של הממסד הדתי ומנציחה את השפלת רוחן ; באפיונם המגדרי של תחומי עבודה ותעסוקה רבים בישראל , בקירות הבטון ובתקרות הזכוכית , במאמצים הבלתי פוסקים להקשות על נשים להפסיק הריונות בלתי רצויים , בנוכחותו המעיקה והתדירה של המיליטריזם בתרבות ובפוליטיקה שלנו - ולא נמנו כאן אלא מקצת ממופעי שלטונו של מיתוס היופי בישראל . לפיכך , יש להניח שהספר הזה יעורר אי נחת בקרב רבות ורבים וטוב שכך , שכן הוא מעניק לנו כלי ביקורתי רדיקלי ומבט חדש ומפוכח על כל היבטי התרבות שלנו . כאן ועכשיו . חנה נוח ודנה אולמרט

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר