הקדמה

עמוד:8

האדם הם נושא ההתעניינות המיוחד של גישות אלו לטבע האנושי . אך לא זהו המצב . אסילו מעריציו הנלהבים ביותר של פרויד הכירו מזמן בכך שהפירושים שלו ליצירות האמנות והערותיו על טיבעם של היוצרים , הם לעתים תכופות בלתי מקפקים . למען האמת , אי שביעות הרצון מחיבורים פסיכואנליטיים שונים בנושא האמנות הייתה אחד המניעים שדירבנו אותי לכתיבת הספר שלפנינו . אין בכוונתי לזלזל בערכו של פרויד , שרעיונותיו , אפילו כשהם בלתי שלמים או מוגבלים בטיבעם , מעוררים תמיד למחשבה . אך שום נקודת ראות איננה חובקת כל . אפילו הרעיונות של איש גאוני כפרויד משקפים בהכרח את המיגבלות של תחומי ההתעניינות שלו . פרויד היה אדם משכיל ותרבותי שהתעניין בספרות ובהיסטוריה ואסף חפצי עתיקות . או הייתה לו הבנה אסתטית מועטת , כפי שמעיד הביוגראף שלו , ואפילו בתחום הספרות , שבו היה לו r » y רב , הוא לא התעניין במיוחד במה שגורם להיווצרותה של יצירת האמנות . ליונל טרילינג העריץ את פר 1 יד הערצה עמוקה , אד הוא כתב עליו : "אבל הוא נמצא תמיד , אני חושב , מחת לתהליך היווצרותה של הסיפרות . למרות התגובה העמוקה שעורר בו המוצר הסיםרותי , הוא לא המחיש לעצמו את עצם תהליך היווצרותו של מוצר זה . הוא לא ניחן במה שנוכל לכנות התחושה של הדבר * . " ממשיכיו של פרויד היו לעתים תכופות פחות צנועים ממנו בגישתם לאמנים וליצירותיהם . לאמיתו של דבר חיבורים פסיכואנליטיים רבים על נושאים אלה נראים כמאמץ פרוקרוסטני ( של מיטת סדום ) להתאים עובדות קשות עורף למיטה של התאוריה הפסיכואנליטית , שהיא גם קצרה וגם צרה מכדי להכילן , למשל , לא מתקבל על הדעת , שהעניין שלאונרדו גילה במים נבע מהרטבת הלילה שלו בילדותו . ובכל זאת נכתב פירוש מעין זה מתוך הרגשת ביטחון . אולי לא ראה המחבר מימיו פינוק משחק באמבטיה , ולא 3 נהנה בעצמו מהתנועה , הברק והניצנוץ של המים בשמש . מכל מקום , הפסיכואנליטיקאים התעניינו בעיקר בתוכנם של המוצרים היצירתיים ובהסברת תוכן זה במונחים הקשורים לילדותו של האמן . הם הקדישו פחות תשומת לב לשאלה למה בחר האמן את הפעילות המסוימת הזו דווקא , כדי לבטא , לפרוק או לעדן את רגשותיו . בקיצור , הם לא עשו הבדלה ברורה בין אמנות לנוירוזה , ומאחר שהאמנות היא אחת מברכותיה

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר