הקדמה

עמוד:7

הקדמה המהדורה השלישית של מילון אוכספירד האנגלי המקוצר אינה מכירה בקיומה של המלה "יצירתיות . " חסרון זה יש לתקן , היות ואנו משתמשים במלה זו באופן יום יומי , ובנושא זה יש משום עניין ציבורי רחב . היצירתיות הוגדרה בפשטות ובקיצור כי'יכולת ליצור דבר חדש ; " י . והגדרה זו תשמש אותנו למטרתנו הנוכחית במידה המניחה את הדעת . למרבה המזל המושג " דבר חדש" אין כוונתו למשהו שחייב להיות חדש לכל אחד , או חדש בכלל למישהו , פרט לאדם שיצר אותו . הילד המחבר יחד במחשבתו שני רעיונות אשר היו נפרדים קודם לכן , והיוצר רעיון שלישי כתוצאה ממיזוג זה , עלול לגלות לאכזבתו כי הוא לא היה מקורי כפי שחשב , כשמורו יביא לידיעתו שמישהו כבר חשב על רעיון זה לפניו . ובכל זאת הוא היה יצירתי בכד שיצר משהו שהיה חדש עבורו , והדרך שבה מתהווה תהליך יצירה זה היא כה שובת לב , שהרבה מיליוני מלים נכתבו על אודותיה . אין אדם יחיד שידיעותיו מספיקות כדי לחבר מחקר מקיף וכולל על כל מה שניתן לכלול תחת הכותרת "יצירתיות . " ההיבט המיוחד שבו עוסק הספר שלפנינו בעיקר , הוא זה של המוטיבים או המניעים ליצירה . השאלה מה מניע אמן או איש מדע לעסוק בפעילותו היצירתית , היא שאלה שיש בה עניין רב , אך זוהי גם שאלה שהוזנחה במידה ידועה על ידי הלימוד האקאדמי של היצירתיות . קיימות תשובות אפשריות רבות לשאלה זו , החל באמירות המעשיות בדבר "הצורך בכסף" וכלה בספקולאציות מטאפיזיות מורכבות . מאחר שאנשים יצירתיים רבים עוסקים ביצירתם באינטנסיביות עצומה , אפשר היה להניח שהפסיכואנליזה או זרמים אחרים של הפסיכולוגיה הדינאמית פתרו את הבעייה מזמן ; וזאת מפני שהדחפים הרגשיים של

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר