1. הצגת הבעיה והדמויות הפועלות

עמוד:13

ראוי לציין , שהפילוסופיה היהודית עצמה הושפעה לא מעט מן הפילוסופיה הכללית וינקה ממנה . הרמב"ם ( וגם אחרים ) הושפע מאוד מן הפילוסופיה של אפלטון ושל אריסטו . לכן , ההבחנה בין פילוסופיה כללית ופילוסופיה יהודית אינה יכולה להיות מוחלטת . והרמב"ם עצמו מציע : "שמע האמת 4 ממי שאמרה , " בלי להבדיל בין בן ברית לשאינו בן ברית . עם זאת נשאר המתח , ואין להשתחרר ממנו . היטיב לתאר מתח זה הפילוסוף היהודי לאו 5 שטראוס . לדבריו , דווקא הקונפליקט בין הפילוסופיה ובין התיאולוגיה , בין אתונה ובין ירושלים , מקיים את התרבות המערבית ומזין אותה - הוא לחם חוקה שבלעדיו אין לה חיים . אמנם , הוא הוסיף , שום אדם אינו יכול להיות גם פילוסוף ( במסורת המערבית ) וגם תיאולוג , ובזאת להתרומם מעל הקונפליקט הזה . אולם כל אחד חייב להיות אחד משניהם - פילוסוף המוכן להתמודד עם האתגר שמציבה בפניו התיאולוגיה , או תיאולוג המוכן להתמודד עם האתגר שמציבה בפניו הפילוסופיה . ברוח זו אני מתכוון לקיים את הדיון שלנו . עוד מלת אזהרה . צריך לזכור שבפילוסופיה אין משנה מקובלת אחת , אין הסכמה כללית , ולכל השקפה פילוסופית גרסאות רבות ושונות . מן המבחר הזה אנו אמורים לבחור , והברירה אינה קלה . לכל השקפה קשיים ופגמים משלה , ואין משנה פילוסופית מושלמת . אולם בסופו של דבר נצטרך לומר : זו ההשקפה הטובה ביותר שבנמצא . אולי בעתיד תימצא טובה יותר , אולם לפי שעה "זה מה יש . " עם זאת הרי אנו עורכים את חשיבתנו הפילוסופית במסגרת המסורת הפילוסופית המערבית , המודה בחשיבותן ובערכן של משנות מסוימות . בשל חשיבותן וערכן הן הפכו לאבני היסוד של "הקנון" הפילוסופי המערבי . כאן נעסוק בעיקר בתורות בנות ימינו . אולם מדי פעם נפנה אל מניחי היסוד של הפילוסופיה המדינית במערב , כגון לוק , קאנט ומיל . לפעמים נציג עמדות שונות ואף מנוגדות , לעתים בלי להכריע בין הדעות המתנגשות . דומני שחשוב לנהוג כך , אפילו אין אנו מסוגלים להכריע ביניהן . דיון מן הסוג שאני מתכוון לקיים כאן , הכרוך ביישום תורות פילוסופיות במציאות הממשית , נתקל בדרך כלל בקשיים מרובים : ריבוי גישות , מושגים עמומים , קשיים בפירוש המצב העובדתי , קשיים ביישום . לא פתרונות משביעי רצון אלא פרדוקסים ובעיות שלא שערנום מראש מתגלים על כל צעד ושעל . בעיית היישום צריכה הדגשה מיוחדת . הדיון הפילוסופי תיאורטי נוטה לפתח דגמים אידיאליים , המתעלמים מסבך תנאי המציאות הממשית . שום רעיון פילוסופי אינו ניתן ליישום מושלם , ולעתים היישום בשטח מוביל לתוצאות הפוכות . יתר על כן , איננו יכולים להעלות מראש את כל הנימוקים ואיננו מסוגלים לצפות מראש את מהלך ההתפתחות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר