ביתן פלסטיני לראשונה בביאנרה ה־53 בוונציה 2009

עמוד:10

ביתן פלסטיני לראשונה בביאנרה ה 53 בוונציה 2009 Venice Biennale 2009 ואולי יום יבוא , וביקור בביתן ה 0 לסטיני ידמה לביקור בביתנים לאומיים אחרים הפזורים ברחבי ונציה ובגנים . יש להניח כי שנת 2009 תיזכר בהיסטוריה של העם הפלסטיני כהישג חשוב ומעורר תקווה לח"ם שפויים בעתיד לבוא הצירוף בין הביתן הפלססינ לבין האי ג י ודקה בוונציה , שבו הוא ממוקם , הנו סמלי , מדויק , גורלי , ובעיקר - מרגש . צפוי היה כי פתיחתו של הביתן תהיה מעמד חגיגי במיוחד על רקע העובדה שבכך ניתנה כאן לגיטימציה לעמדה פוליטית , המכירה בפלסטין כישות עצמאית , כמדינה . הביתן הישראלי עומד על תלו באזור הביתנים הלאומיים בג ' ארדינ בוונציה זה עשרות שנים ( הוקם לאחר הכרזת המדינה , ( לצד ביתני המדינות המערביות , והיה זה מכבר לחלק מן הגאווה הלאומית שלנו כמדינה דמוקרטית שוחרת תרבות . על רקע עובדה זו , הידיעה על פתיחתו הרשמית של הביתן הפלסטיני ב 7 ביוני 2009 באי ששמו ג ' ודקה ( אי היהודים ) - קושרת אותנו , הישראלים , באופן סמלי , תודעתי וטבעי אל העם הפלסטיני . אף שברגע כתיבת שורות אלה חילוקי הדעות בין שני העמים , הפלסטיני והישראלי , נראים בלתי פתירים בעליל , בכל זאת אנחנו והם קשורים בגורל אחד ובחלום אחד , לחיות את חיינו יחדיו או בנפרד במזרח התיכון . אנו הישראלים , כמו בני העם הפלסטיני , מרגישים וחובבים שאין לנו ארץ אחרת . תחושת האחריות האישית לקיום שני העמים מלווה את מחשבות" ואת מעש" בתחום האמנות החזותית , תחום שלו אני מחויבת . ההפרדה בין הביתן הפל 00 יני לביתן הישראלי הנה חלק מתהליך ההכרה בישות הפלסטינית כמדינה נפרדת , בעלת ביתן המייצג באופן מכובד אמנות המשקפת תרבות "חודית . קיום הביתן הפלסטיני במנזר שבכיכר סן קוסמו באי ג ' ודקה , יצר משולש סמלי של שלוש הדתות : האיסלם , הנצרות והיהדות . הנוכחות הרשמית של אמנות פלססינית בביאנלה הייתה צעד נוסף , שהוא בגדר תנאי קיומי בתהליך שמסרתו להוביל למצב של שפיות . היה זה רגע מרגש במיוחד , רגע חגיגי , כזה שיביא בעקבותיו את הכרת עולם האמנות הבינלאומי בלידתה של עוד מדינה במזרח התיכון בעלת ביתן משלה . Courtesyof the artist © Jawad Al Malhi Jawad Al Malhi , House # ; 97 , 2008 , photograph

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר