הקדמה למהדורה המעודכנת

עמוד:12

האפילוג פותח בבחינה הנימוקים לתמיכה במינימליזם אזרחי . מינימליסטים אזרחיים טוענים כי אפשר להגביל את סמכות ההורים על החינוך בבתי ספר הנתמכים על ידי הציבור אך ורק לנקודות מהותיות לחינוך לאזרחות בדמוקרטיה ליברלית . אזרחים ( או נציגיהם ) רשאים לקבוע את המינימום האזרחי , הם טוענים , אך לא יותר מכך . החלטות ציבוריות בדבר חינוך בבתי הספר באופן כללי יותר אסור שיחרגו מעבר לקביעת המינימום האזרחי . הזכות לקבוע את יתרת החינוך הבית ספרי של ילדים ( על חשבון הציבור ) צריכה להישמר להורים : איזה בית ספר עונה על מושג החינוך הטוב שהם מאמינים בו ואלו חלקים מתכנית הלימודים אינם ראויים בעיניהם . הורים , טוענים מינימליסטים אזרחיים , זכאים לפיכך לפטור את ילדיהם מכל חלק של תכנית הלימודים בבית הספר כל עוד החינוך החלופי שבכוונתם לספק להם עומד בדרישות המינימום האזרחי . כל אחר ממקבלי ההחלטות הנוגעות לתכנית הלימודים בבתי ספר יסודיים ועל יסודיים בדמוקרטיה חוקתית חייב להתמודד עם השאלה מה מרכיב חינוך טוב . באפילוג אעסוק לפיכך גם בשתי סוגיות חשובות שזכו להבלטה רבה מאוד בשנים האחרונות , בנוגע לשאלה מה מרכיב חינוך טוב : מהי התגובה ההולמת של החינוך הדמוקרטי לאתגר שמציבה בפניו הרב תרבותיות ? האם על בתי הספר לנסות ולטפח רגשות פטריוטיים או רגשות קוסמופוליטיים בקרב התלמידים ? סוגיות שנויות במחלוקת אלה ואחרות באשר לחינוך הדמוקרטי מעלות שאלות כלליות על דמוקרטיה ועל אזרחות דמוקרטית . אשר על כן , חינוך דמוקרטי קורא לתפיסה משלימה של דמוקרטיה . אחת השאיפות של הספר דמוקרטיה ואי הסכמה , שכתבתי בשיתוף עם דניס תומפסון , ( Thompson ) היא לספק תפיסה כזאת ' . תפיסת החינוך הדמוקרטי הנפרסת בדמוקרטיה ואי הסכמה תומכת בתיאורו של החינוך הדמוקרטי בספר זה , וכן בודקת את ההשתמעויות של עקרונותיה הבסיסיים גם מעבר לחינוך . מהו האידאל הדמוקרטי המשלים לחינוך דמוקרטי ? עיקרון מנחה של דמוקרטיה שקולה הוא הדדיות בין יחידים חופשיים ושווים : האזרחים ונציגיהם האחראים בפניהם חייבים זה לזה צידוקים לחוקים המחייבים אותם במשותף . דמוקרטיה היא דמוקרטיה שקולה בה במידה שאזרחיה ונציגיהם האחראים

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר