|
עמוד:יא
והזכות האינדיבידואלית , בהגותו של וולצר מושג הפלורליזם נקשר בעיקר לחירות לאומית ולזכויות הקהילה התרבותית . וולצר נמנה עם מבקרי הנאורות המודרנית , המבקשים להצביע על כשליה - כצורת חשיבה רציונליסטית ואחידה - ולהראות כיצד עיוורונה ל"אחר " מוליד רבים מהמתחים ומהעימותים הפוליטיים השוררים כיום . עם זאת , אף שהוגים אלו שותפים לביקורת על המודרניות , מרביתם מבקרים את הליברליזם מתוכו ; הביקורת על המודרניות היא למעשה ביקורת פנים ליברלית בין שתי צורות חשיבה : האוניברסליסטית והפלורליסטית . ואכן , זה שלושה עשורים עולה בהתמדה השפעתן של עמדות פוסט מודרניסטיות , קהילתניות ופמיניסטיות , המערערות על תפיסת המוסר והפוליטיקה של הליברליזם האוניברסליסטי . המשותף לכל זרמי החשיבה הללו הוא התנגדותם הנחרצת לכל צורת חשיבה אוניברסליסטית , שבשל ההפשטה התיאורטית , הרציונליזם , וניתוקה מההקשר ההיסטורי תרבותי , משטיחה את ההבדלים בין מגוון השפות ( דקדוקים , ( התרבויות וקבוצות הזהות למיניהן . "שונות " הפכה למושג המפתח של תנועת הנגד לנאורות המודרנית . וולצר נשא את הרצאותיו באוקספורד בשעה שהוויכוח בין האוניברסליסטים למתנגדיהם היה בשיאו , ויכוח שלמעשה לא שכך עד היום . הוויכוח בין הליברלים לקהילתנים קבע , ועדיין קובע , במידה רבה , את גבולות המחלוקת בתחום החשיבה הפוליטית העכשווית . בשני צדי המתרס מצויות שתי גישות מנוגדות : העמדה הליברלית , ששורשיה במסורת תנועת הנאורות והיא נסמכת בעיקר על הגותו של עמנואל קאנט ; והעמדה הקהילתנית , הנסמכת על פרשנויות עכשוויות של אריסטו והגל . הליברליזם הניאו קאנטיאני , שנציגיו הבולטים הם ג'ון
|
|