מבוא

מתוך:  > לויתן > מבוא

עמוד:י

שלא כמו תוקידידס , הובס הבין שלא די בניתוח ההיסטורי של המאורעות שהובילו להתפוררות החברה המדינית : יש צורך במדע מדיני חדש . לויתן אמור להעניק לקוראיו את ידיעת "הכללים האמיתיים של הפוליטיקה" - מתוך הבטה נכוחה , ריאליסטית , במצב הטבע האנושי - ובכך לשמש כתחליף לאוטופיה המדינית האפלטונית . אם ייכשל במשימתו , טוען הובס , לא יהיו דבריו אלא כדברי ההבל האפלטוניים . ואכן הספר נודע לשמצה בימיו , הן בקרב המלוכנים , הן בקרב הרפובליקנים , הן בכנסייה . ועם כל זאת הוא הפך ברבות הימים לבסיס מכונן של תיאוריית ריבונותה של המדינה המודרנית , זו שקמה לתחייה מתוך כור המצרף של המלחמה על טיב משמעותם המחייבת של הדת והפוליטיקה בעיצוב חיי אנוש . המדינה שנוצרה מתוך הכור התיאולוגי מדיני הזה היא במידה רבה דמות המדינה שירש העולם המודרני כולו , והעם היהודי בתוכו , והיא אשר מוצאת את ביטויה הסמלי , הלשוני והרעיוני בלויתן . הספר ומהדורותיו הובס החל בכתיבת לויתן כנראה בראשית שנת , 1649 כאשר שהה בגלות בצרפת , בעת שהמלך צ ' רלס ה 1 הוצא להורג . הובס ברח מאנגליה בנובמבר 1640 בחיפזון מבלי לארוז את חפציו , מפחד שיירדף בידי הפרלמנט הארוך בגין תמיכתו בריבונות אבסולוטית . לויתן הופיע בחנויות הספרים באנגליה באביב . 1651 הוא נכתב בגרסה אנגלית אך גם בגרסה לטינית , שראתה אור באמסטרדם בשנת 1668 כחלק מהוצאת כל כתביו של הובס . מאז יצא הספר לאור במהדורות רבות . התרגום הנוכחי לעברית מבוסס על המהדורה האנגלית של לויתן שערך ריצ ' רד טק . מהדורת טק מיוסדת על שלושה מקורות עיקריים : . 1 הגרסה הרגילה : גרסה שנדפסה שלוש פעמים במהלך המאה השבע עשרה בשינויים קלים . נהוג לציין כל מהדורה על השינויים שבה על פי סימני בית ההוצאה : 'הראש , ' 'הדוב ' והקישוטים . ' מהדורת 'הראש ' היא הראשונה מן המהדורות והטובה שבהן ועליה סמכו המהדירים המודרניים השונים . כפי הנראה , מהדורת 'הקישוטים' יצאה לאור בלונדון בשנת , 1670 ומהדורת 'הדוב' בהולנד ב . 1680

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר