ביאורים ופירושים לקרובות

עמוד:5

יט , כא , ( ורד"ק שם . ראה ספר השרשים שלו , ערך עבד . עידית : כינוי לתורה כפי שמשתמע מן התקבולת לתורה בתהליס יט , ח ; עח , ה . בכן עובדי עירות , מובנו : עושי תורה , ולשם דמיון צליל נקט עובדי במקום עושי , וגם מטעם גיוון עשה כך היות והשורש עשה מופיע בטור זה . הניב עושה תורה משמש בשני מובנים ו האחד , מקיים תורה ומצוות ; והשני , עוסק בתורה . ראה מאמרו של ר"ש אברמסון ( לשוננו , קובץ מיוחד , תשי"ד , עמ' . ( 65 - 62 כאן ניתן לפרש את הניב הנדון בכל אחד מהם . באשר למובן השני הרחבתי את הדיבור בו במאמרי "עשות ספרים הרבה אין קץ" ( בית מקרא , תש"מ , עמ' ( 217 - 214 ובספרי ברכת המזון ונוסחה , עמ' , 118 בדוגמאות רבות מן המקורות . ונוסיף כאן את הדרש לביטוי , ועשה טוב ( תהלים לד , טו : ( אין טוב אלא תורה ( ע"ז יט , ב , ( דהיינו ועסוק בתורה , כפי שעולה מן הענין שם , וכמו פירוש הר"ח על הגליון שם . כך שימושו בארמית בביטוי , ועבדי אורייתא באולפן עמיה ( ת"א לבראשית מט , יא , רש '' י ושפתי חכמים שם . ( וכך גם בביטוי , ויבסמון פתגמי אוריתא לעבדיהון ( ת"י לישעיה ה , כ . ( השוה ת"י לישעיה יג , יב , ולהושע ו , ו . ח , : 64 ולהודות לן / ולהאמין בן בהתאם למבנה פיוט זה המורכב מזוגות של צלעיות נרדפות יש לפרש בדרך זו גם שתי צלעיות אלה . ובכן פירושן . יש להודות לה' על כל הטוב שעושה לנו , ולהאמין בה , ' דהיינו כדברי ר' עקיבא , ש"כל מה שעושה הקב"ה הכל לטובה" ( ברכות ס , ב . ( ה , : 77 ממקומו הוציא מתיבה ילדי ... נראה להשלים : ילדי [ צדיק ] משני טעמים . האחד , נח מתואר בתורה כאיש צדיק תמים , והיות שלתואר תמים יניי מתייחס בטור הסמוך יש להסיק שבטור זה מכונה נח בתואר צדיק . והשני , ילדי נח ניצלו בתיבה ויצאו ממנה בשלום בזכות צדקו של נח הצדיק . ראה שורה , 17 והערתי שם . ט , : 14 נשאנו כבראש . רוממנו כבראשונה , והכוונה לימי מתן תורה , שאז נאמר על עם ישראל : וה' האמירך היום להיות לו לעם סגלה ... ולתתך עליון על כל הגויים וגו , ' ( דברים כו , יח ; יט . ( השוה קרובה כט , . 89 ט , : 21 תועים בי מקןלם נסעו בס"א , עמ' , 17 פירשתי על פי משמעו של '' כי במובן משום ש ... אף ניתן לפרש '' כי" במשמע אשר , ובכך טור זה משמש כנושא לטור הקודם . ט , : 43 אז ל [ ענ > קי ] שפה לא היה בם בינה / בי אמת נלעג לטון אין בינה על פי לה"כ , ישעיה לג , יט כפי שהמהדיר מציין , אבל באשר לכוונתו של החרוז נראה לי שהכוונה היא כך : משום שלא היתה בינה באנשי דור הפלגה כאשר החליטו בטיפשותם לבנות את המגדל לכן נענשו מידה כנגד מידה כאשר ה' בלל את שפתם ונעשו עמקי שפה ונלעגי לשון , דהיינו בעלי לשון בלתי מובנת , לשון אשר אין בה בינה . ט , : 51 טירת ^) מים לן חיסנתה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר