דבר למעיין

עמוד:ד

דבר למעיין נתקיים בי הדרש לפסוק , נר לרגלי דבריך ואור לנתיבתי ( תהלים קיט , קב ;( אם נר , למה אור , ואם אור למה נר , אלא אמר דוד כשאני מתחיל בדברי תורה , מעט אני מתחיל בהן , והן נובעין , וכשאני נכנס לתוכה נפתחין לי שערים הרבה , לכך אמר דוד נר ואור ( מדרש תהליס כז : ב . ( בשנת תשס '' א יצא לאור ספרי פיוטי יניי - ביאורים ופירושים ( מכאן ואילך , ס"א ) בו נתבארו ונתפרשו מקומות רבים בפיוטים אלה , והוצעו השלמות ותיקונים למספר ניכר של ליקויים וחסרונות שבשרידי כתבי-היד . אולם כבר במשך תהליך הדפסתו היו באמתחתי כמה הערות שמשום סיבה אחת או אחרת לא נכללו בספר . זמן ניכר לאחר יציאתו לאור חזרתי לעיין מחדש בדעה צלולה ומיושבת בפיוטי יניי ונוכחתי לדעת שעוד נשארו מקומות רבים הטעונים ביאור או פירוש , השלמה או תיקון . גס מצאתי שקיימים הרבה מקומות בפיוטים הנראים לכאורה די פשוטים , אך לאחר עיון מדוקדק נתגלה לי שהם זקוקים לטיפול כדי לעמוד על עומק כוונתם או על סוד רמזיהם . על כגון זאת ניתן להשתמש במליצתו הפרדוקסאלית של יניי לגבי המצוות גלויותם סתומות , וקלותס חמורות ( קרובה קנה , . ( 46 ניסוחם המהוקצע וסגנונם הרהוט של פיוטיו עלולים להטעות את המעיין לחשוב שהכול ברור ומובן מאליו , עד כדי כך שמנחם זולאי החוקר הותיק של יניי הגזים באמירתו על לשון פיוטי יניי שהיא "ברובה מקראית וכמעט שאינה טעונה פירוש" אבל תוך כדי דיבור הוא מודה » ואף על פי כן מרובים המקומות שאין לעמוד על כוונתם' ( הקדמה למהדורתו , עמי . ( XVII באשר לספרי זה בעצם מעשהו כראשון . בעיקרו הוא משלים על פי אותה שיטה מקומות בפיוטים שלא טיפלתי בהם בס"א , במיוחד ברהיטים המורכבים מנויי לשון שבהרבה מטוריהס קשה לעמוד על כוונתם מחמת גיבובם וסתימותם . גס נתוספו בספר זה השלמות לליקויים שבכתבי-היד שלא עמדתי עליהם בס"א , וגס הצעות לתיקונים , על יסוד נימוקים פנימיים או השוואתיים , למקומות שנראים כמשובשים . וכידוע בנוגע תיקוני גירסאות , שערי השערות לא ננעלו . זעיר שם , שעיר שם הצעתי פירוש חלופי לפירוש המופיע בס"א , והשארתי את הדבר לשיפוטו והכרעתו של המעיין איזה מהם עדיף . במקומות מועטים ביטלתי פירוש המופיע בס"א ובמקומו הצעתי פירוש אחר . במקומות מסויימים הוספתי אישוש , מקור או השלמה לפירוש הנמצא בס"א . בהתאם לכל האמור ספר זה הינו בבחינת ספר משלים לס"א , ועל כן כיניתיו כרך משלים . בצירופם של כרך זה וס"א , ושיתופם עם רוב פירושיו של רצ '' מ רבינוביץ ( המהדיר של מחזור פיוטי רבי יניי לתורה ולמועדיס-כרך א , שנת תשמ"ה וכרך ב , שנת תשמ"ז ) ניתן למעיין וללומד פירוש שלם ומקיף לפיוטי יניי . על כגון זה יש להמליץ בלשון הניב התלמודי ( לאחר התאמה לנדון דידן !( מיני ומיניה תסתיים שמעתתא ( פסחים פח , א , וש"נ . ( תקותי שמעתה פיוטי יניי יהיו נגישים , מאלפים ומהנים גס לאלה שאינם אמונים על הפיוט , לשונו ודרכי הבעתו . לתשומת לב המעיין המובאות מפיוטי יניי שבספר לקוחות מתוך מהדורתו של רצ '' מ רבינוביץ , ועל פי החלוקה לסדרים שבמהדורתו . בכינוי המהדיר הכוונה אליו . בראשי התיבות ס"א ( ספר א ) הכוונה לספרי הקודם : פיוטי יניי - ביאורים ופירושים ( שנת תשס"א . (

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר