"אני אפס"

עמוד:13

האמונה ביכולתם , נחסמת בפניהם הדרך להתפתחות אקדמית . מערכת החינוך , בניגוד להצהרותיה , לא רק שאיננה מהווה עבורם אמצעי לניעות אקדמית וחברתית , אלא בפועל פוגעת בדימוי העצמי שלהם ובכך חוסמת אותם . זאת מתוך אמונה רבת שנים כי אין ביכולתם של התלמידים להיחלץ ממיצבם הנמוך ולהצליח בלימודים , כנבואה המגשימה את עצמה . דור הולך ודור בא ודבר אינו משתנה , אין שינוי בפעילותם המקצועית של המורים בנוגע לתלמידים אלה ואילו הילדים חשים תחושת כישלון והייאוש שלהם ושל הוריהם זועק ממבטם המושפל ( ראה : . ( Banks , Banks , 1989 מצאתי כי בקרב המורים בבית ספר "עמלים , " גם באלף השלישי , רווחות תפיסות סטריאוטיפיות , נעדרות מיקוד והתייחסות אישית לחלק מהתלמידים . התנהגות המורים מכוונת לתפיסה כוללנית , של הטמעה וטשטוש הייחודיות . המוטיב המשותף בדברי המורים הוא הצגת רפרטואר עשיר של תירוצים , סיבות והתנהגויות אשר לדעתם הם הגורמים לתלמידים אלה להיכשל בלימודים . המורים עדיין סוברים שהשינוי במצב נתון בידי הילדים והוריהם ומותנה ביכולתם " להשתחרר ממאפייניהם התרבותיים . " לדעתם , אלה הן הסיבות לכישלון . אף על פי שחלקם דור שישי לילידי הארץ , הם עדיין מובחנים ומתויגים בשוליים מבחינה לימודית וחברתית ונדמה כי זו דרך ללא מוצא ( קרניאלי , . ( 1 , 2 ; 1998 מציאות זו מלמדת כי המורים אינם תופסים את עצמם כאחראים למיצבם הלימודי הנמוך של ילדים אלה ודומים להם . נוסף על כך , הם טוענים כי השינוי יכול להתקיים רק בצבא או במקום עבודתם העתידי כבוגרים , כפי שאמרה מורה בבית הספר היסודי "עמלים : " "הצבא הוא הפתח לצאת מהבית ומכובד המסורת , הצבא הוא פריצת הדרך המביאה להתפתחות או מקום העבודה " ... ( קרניאלי , . ( 1 ; 103 ; 1998 בכך המורים מסירים מעל עצמם את האחריות לעתיד תלמידיהם ומאפשרים את הימצאותם בשולי הכיתה לאורך כל שנות הלימודים הפורמאליים . כמורה וכמכשירת מורים אני סבורה כי האחריות לקידום התלמידים , לפחות מבחינה אקדמית , העלאת ביטחונם האישי והחברתי ושיפור הישגיהם הלימודיים מוטלים על בית הספר ועל המורים . הילדים שוהים שעות רבות בבית הספר במהלך ילדותם ונעוריהם , לכן זה המקום האחראי על רכישת השכלתם , על תהליך החברות שלהם , על עיצוב התנהגותם ואף על עיצוב זהותם . לכן בספר זה בכוונתי להציע תכנית אשר אימוצה עשוי לסייע למורים ולמחנכים למלא את אחריותם באמצעות התחזקותם כאנשים סקרנים , שואלים , מתלבטים , אחראים , המחפשים תדיר את הדרך האופטימאלית לחינון והוראה ולקידום כל התלמידים . התכנית מתבססת על התפיסה של מורה מועצם , או כפי שפולן והארגריבס ( 1999 ) הגדירו "מורה שלם . " כלומר מורה השולט היטב בתחום הדעת שאותו הוא מלמד ובדרכי הוראה , אך בו זמנית וכחלק מתפיסת עולמו האישית מקצועית חש

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר