"אני אפס"

עמוד:12

חבריה שעושים מה בראש שלהם . חשבנ / שככה נבל / ט יותר , הרגשנן גיםרים . מכיתה זי o we no אר . ב ; ן את בית הספר ט uJiy on DW להתבלט / להפחיד . ה" נ / ה ע ב ר י י נ י ם , אמר ? לנ : / "אתם הגברים . " גם הי / ם אף אחד לא יחפש צרןת איתי . שלטנ / בבית ספר . לא ידענו פחד , אפיל / לא מהמשטרה . היין ; . מג / בשים בראש אחד . אורן ממשיך ומסכם -.ביה . ספר אשם מא / ד במצב . זן לא צ / רה לזר / ץ הח / צה תלמיד שמדבר א 1 לא הכי / שיעורי בית . אז נמצאים בח / ץ , מתנץמים , משחיתים / מתנכלים . לה / ציא הח / צה זה פרס , ככה הרגשנ , / זה לא פתר . // מציאות כמו שאורן מתאר , אף אם התיאור הוא חד צדדי ומתייחס רק לתחושותיו ולמעשיו ולא למחשבותיהם של מוריו ולתפיסותיהם , מחייבת אותנו המורים לעצור ולשאול : מהם הגורמים למציאות זו ? מה גרם לאורן ולחבריו לתחושות הכישלון והתסכול ! לפתח כעס , תחושת עלבון ויחס כל כן שלילי כלפי בית הספר והמורים ! ובעיקר , מה בידינו המורים לעשות כדי לשנות מציאות זו ! כיצד אפשר ליצור בכיתה בפרט ובבית הספר בכלל אווירה נעימה , תומכת ומכבדת את התלמידים ואת הצוות ! וכיצד אפשר להפחית את האלימות המתעצמת ! להערכתי , חלק מהבעיה המתוארת נובע מהאופן שבו המורה תופס את תפקידו ואת תחומי אחריותו כלפי תלמידיו ; מהדרך שבה הוא פונה אליהם , מדבר אליהם , מכיר אותם , מאמין בהם וביכולתם ; וכן , האופן שבו המערכת הבית הספרית כולה תופסת את תפקידה ומייצרת את התרבות המוסרית , הלימודית והחברתית בבית הספר . זאת תוך אימוץ תפיסה וכלים שיסייעו להם לחנך את התלמידים , ללמדם ולסייע להם להסתגל לנורמות בית הספר בהלימה לתרבותם . אמנם לבית ולמשפחה השפעה רבה על דפוסי ההתנהגות והערכים המנחים את תלמידינו , אך אל לנו כמורים בנסיבות אלה לקבל את המצב כפשוטו . חשוב לפעול בהתאם לתפיסתם של פולן והארגריבס , ( 1999 ) הטוענים כי "כדאי להילחם ולא לאפשר לארגונים שלנו להישאר שליליים כברירת מחדל , אלא להפוך אותם לחיוביים על ידי תכנון פעיל" ( עמוד . ( 40 במחקרים קודמים שערכתי מצאתי שקיים קיבעון חשיבתי * לגבי אוכלוסייה זו וכי התפיסה הסטריאוטיפית כלפיה לא השתנתה במשך כחמישים שנה . כלומר , המורים בהווה "שבויים" באותן התפיסות שאפיינו את המורים בעבר . כבר בבית הספר היסודי , עקב הזלזול בתלמידים אלה , ילדי העולים מארצות האסלאם , וחוסר 2 ( למשל : קרניאלי , * ( 2004 ; 1998 כל המושגים המסומנים באפור מוסברים בהרחבה במילון המושגים בסוף הספר .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר