|
עמוד:8
כיצד להשתמש בספר ? מומלץ לקרוא את הפרקים על פי הסדר , וכך להתוודע אל רוחב היריעה של נושא הספר ואל רבדיו . ואולם אפשר גם לקרוא כל פרק בנפרד . קריאת הפרקים האחרים אינה הכרחית לשם הבנת המידע המובא בפרק מסוים או כדי לדעת איך ליישם את אותו מידע באופן מעשי . כך , למשל , מי שמעוניין ללמוד על התמודדות עם אובדן , יכול לקרוא את הפרק הרביעי גם אם עדיין לא קרא את הפרקים הקודמים . בסיומו של כל פרק מובאות פעילויות המתאימות לעבודה קבוצתית בהנחיה של מורה . הפעילויות מיועדות להרחיב את הידע בנושא הפרק באמצעות התנסות מעשית , להעלות את המודעות העצמית של המשתתפים לתגובות שלהם במצבים של עזרה לאדם הנתון במצוקה ולתרגל מיומנויות של עזרה . כל הפעילויות המוצעות בספר הן קבוצתיות , וזאת למרות ההתמקדות בסיוע אישי לתלמידים במצוקה . ההתנסות הקבוצתית היא בבחינת סרנה המתאימה להעלות את המודעות העצמית של המשתתפים בה ולפתח מיומנויות של קשר בין-אישי . כדי להפיק מן הפעילויות את המרב , חשוב מאוד שהמורים שינחו אותן יקראו קודם לכן את החומר התיאורטי שבפרק הנדון . אשר לפרק השני , העוסק , כאמור , בתהליכים כלליים של מתן עזרה נפשית , מגוון הפעילויות שבו עשיר יותר מאשר בפרקים האחרים והן מיועדות לפתח מיומנויות של תקשורת בין-אישית במצבים של עזרה לאדם הנתון במצוקה , כמו הקשבה ואמפתיה , ללא תלות בטבעה של הבעיה שהאדם סובל ממנה . הפעילויות הן מודולאריות , כלומר ניתן להשתמש בכל אחת מהן ללא קשר לשימוש באחרות , ולפיכך כל פעילות כתובה כיחידה עצמאית , וכוללת את כל המידע הדרוש להפעלתה . לכן במקצת הפעילויות יש חזרה מסוימת באשר למרכיבים המשותפים להן ( כמו מטרת הפעילות או דברי הקרמה . ( ככלל , הפעילויות שבסיום כל פרק הן בעלות אופי חווייתי , ורובן עוסקות בנושאים רגישים , כמו משברים , תגובות לאובדן או התאבדויות . המשתתפים בפעילויות מתבקשים לשתף את האחרים במחשבותיהם ובהרגשותיהם הנוגעות לנושאים אלה . חשיפה אישית שכזאת עשויה לעורר חרדות אצל מקצת המשתתפים , ואפשר שהן יבואו לירי ביטוי בנכונות מועטה להשתתף בה , או בגילויים אחרים של התנגדות , כמו הערות ציניות . כדי להתמודד עם מצבים שכאלה , מוצע למורים להראות הבנה והתחשבות , לכבד את רצונם של המשתתפים לא להשתתף בפעילויות כאופן פעיל , ועם זאת להקפיד שיהיו נוכחים בהן . הצלחת הפעילות
|
|