תפיסת הייצוגים החזותיים כשפה ופענוחה כאוריינות חזותית: גישות תיאורטיות

עמוד:13

ב . אוריינות חזותית במחקר האקדמי ובחינוך האוריינות החזותית כיום היא שדה מחקר מבוסס בעולם ונושא הנלמד בקורסי בסיס באקדמיות לאמנות , לעיצוב , לקולנוע ולתקשורת , בבתי 8 להכשרת יוצרים חזותיים , ואף בפקולטות לתולדות האמנות והעיצוב המכשירים היסטוריונים בתחומים אלה . כן מתקיימים קורסים באוריינות חזותית בבתי ספר לחינוך ובמכללות להכשרת מורים ובפקולטות למדעי ההתנהגות בתחומי האנתרופולוגיה והסוציולוגיה החזותית . האוריינות החזותית מעוגנת בממסד אקדמי מחקרי פעיל שמובילה אותו החברה הבינלאומית לאוריינות חזותית . ( International Visual Literacy Association ) IVLA - יוצרים ותיאורטיקנים מכל התחומים שהוזכרו למעלה , שותפים למחקר . פרסומיהם משקפים מגוון רחב של נושאים כגוף "האוריינות החזותית כהעצמה של הפוטנציאל האנושי , " "אוריינות חזותית בחינוך , " " תקשורת חזותית כגשר בין תרבויות , " "אוריינות חזותית בעידן הדיגיטלי , " "אוריינות חזותית במדע ובטכנולוגיה , " "אוריינות חזותית ביחס לסביבה ולחברה" . ( 1 VLA , 2005 ) כיום , עם התפתחות ההשפעה החברתית של תקשורת ההמונים והתפשטותה , הולכת וגוברת חשיבותה של האוריינות החזותית כתחום מחקר , למידה והוראה . יותר ויותר מידע נוצר , מגובש ומופץ כיום באמצעים חזותיים , באמצעות אובייקטים בסביבה ובאמצעות המדיה המודפסת והמדיה האלקטרונית והדיגיטלית . לפיכך היכולת לפענח ביטויים חזותיים ולחשוב עליהם באופן ביקורתי הופכת להיות מיומנות חיונית המצריכה למידה . מכאן , שלימוד נושא האוריינות החזותית הכרחי לכל מי שנחשף למידע חזותי . חשוב ללמוד את פוטנציאל המשמעויות הגלויות והסמויות של הביטויים החזותיים על מנת להשתמש , לחוות , להבין , להטיל ספק , ולהתגונן באופן מושכל , וכדי להיפתח לדרכי חשיבה וביטוי רחבות ומגוונות . האוריינות החזותית חיונית לנו להבנת העולם ולהיותנו חלק מהתרבות שיוצרות חברות אנושיות , באותה מידת חיוניות המיוחסת לאוריינות לשונית והמוסכמת לגביה . על פי גונטר קרס , ( Kress ) פרופסור לאנגלית ולחינוך , ותיאו ואן לובן , ( Van Leeuwen ) יוצר קולנוע וטלוויזיה , בספרם : "קריאת דימויים חזותיים : הדקדוק של העיצוב החזותי" , ( Kress & Van Leeuwen , 1996 ) להיות אורייני במישור החזותי פירושו

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר