|
עמוד:11
לה : חמישית , אוריינות מתקיימת בתנאים של מיומנויות כפולות : כתיבה ( יצירה ) וקריאה ( הבנה , קליטה ) של שפת האוריינות ; שישית , " כל אוריינות מתחברת לאמצעים טכנולוגיים משלה" ( שם ;( שביעית , בכל אוריינות ניתן למצוא את התופעה של קשיים ברכישת המיומנויות המיוחדות לה והצורך בטיפול מיוחד בקשיים אלה ) שמינית , "כל אוריינות מכילה טיפוח מגמתי של ערכים , ובמידה מסוימת - סמכותיות של ידע ונורמות" ( שם . ( אף שהמושג "אוריינות חזותית" צמח והתגבש בארצות הברית כהרחבה של מושג האוריינות הלשונית עשרות שנים לפני שגיבש גבעון את תפיסתו בדבר "רשת האוריינויות , " גבעון אינו מתייחס אליו כלל . עם זאת , ניתן לראות שמתממשים בה כל העקרונות שהוא מנסח כתנאים לאוריינות . א . התפתחות המושג אוריינות חזותית והגדרות'ו המושג "אוריינות חזותית" ( visual literacy ) צמח והתגבש בעיקר על ידי אנשי חינוך בשנות השישים בארצות הברית מתוך אמונה בכוחה של האוריינות החזותית לפתח אצל הלומדים את החשיבה ואת האישיות . אנשי החינוך הללו התבססו על התפיסה הסמיוטית , שנוסחה עוד בראשית המאה העשרים על ידי דה סוסיר ופירס , וראו את המסרים החזותיים כשפה לצד שפת הלשון ולצד שפות של מערכות סימנים בלתי מילוליים אחרות . הבולט מבין אנשי החינוך הללו הוא ג'ון דבס , ( Debes ) שהוביל בשנת 1967 פרויקט צילום בקרב ילדי בית הספר בעיר רוצ ' סטר שבמדינת ניו יורק . במקביל נוסד כתב עת בשם . "Visuals are a Language" באותו הקשר צמח המושג /' visual languaging" המבטא בנייה , פיתוח ויצירה של מילון חזותי . כשנה לאחר היווסדו של כתב העת התקיים הכינוס הראשון לאוריינות חזותית ברוצ'סטר . בעקבות הכינוס נוסד המרכז לאוריינות חזותית Visual Literacy Center - VLC וכן החברה הבינלאומית לאוריינות חזותית / 'Association International Visual Literacy" - IVLA הפעילה עד היום . בין הביטויים המובהקים של השפה החזותית , שהובאו על ידי ג'ון דבס וחוקרים מחוגו , יש לציין ביטויים חזותיים נרטיביים המתפתחים או מתרחשים בחלל ובזמן , כמו הקומיק-סטריפ , תיאטרון בובות וצלליות וכן שפת תנועות המשמשת חירשים . כל אלה הס ביטויים חזותיים מן התקופה שלפני היות הקולנוע
|
|