הקדמה

עמוד:5

הקדמה כ'תת ה'ל'מוד כ 0 ק 0 ט חזותי בחלל אקולוגי ניתן לראות את כיתת הלימוד בבית הספר על מרכיביה החזותיים : מרחבים , אובייקטים , מרכיבים גרפיים , מילוליים ופיגורטיביים , כ '' טקסט חזותי . " תכולת הכיתה : ריהוט , ציוד , כלים , וכן ייצוגים חזותיים התלויים על הקירות - כרזות , שלטים , תצלומים , מפות , ציורים , פינות המוקדשות לנושאים שונים וכדומה - היא מושא מרתק לקריאה ולפענוח . הטקסט החזותי בכיתה על מורכבותו הוא דינמי ורוחש שינויים , והוא מקיים יחסי גומלין שוטפים ואינטנסיביים עם "קוראיו . " קוראי הטקסט החזותי בכיתה אינם צורכים אותו בעמידה מולו כצופים מבקרים או חולפים , כפי שצורכים יצירת אמנות או כרזה במוזיאון או ברחוב וגם לא כפי שצורכים תכנית טלוויזיה או ספר בבית או בספרייה . הקוראים-התלמידים והמורים חיים בתוך הטקסט החזותי , ובמידה רבה הם חלק ממנו כדומה ליצורים בטבע החיים בסביבת בית הגידול שלהם . לכן מערכת היחסים בין התלמידים והמורים לבין סביבתם הפיסית והחזותית כסביבת למידה היא במהותה אקולוגית : דינמית ורב-כיוונית . המורים והתלמידים החיים בסביבה הפיסית-חזותית של הכיתה עושים בה שימוש חיוני בהוויית הלמידה , תוך קיום דיאלוג אתה - בין שיש להם חלק ביצירת הסביבה ובין שיצרו אותה עבורם . ביניהם לבין הסביבה החזותית מתקיים כל העת דיאלוג של פעילות , של חוויה או של ספיגה פסיבית ברמה קוגניטיבית או רגשית . דיאלוג זה הוא מערכת רטורית טעונה באמונות ובטיעונים , שהשפעתם על המשתתפים בו עשויה להיות מרחיקת לכת . מסרת ה 90 ר ספר זה נועד לסייע למדריכים פדגוגיים , למורי מורים בכל מסלולי ההכשרה ולמורים מאמנים להתמודד עם פן חשוב של החינוך - הפן החזותי של הסביבה הלימודית . כמדריכים וכמורים אנחנו מתבוננים בסביבת הלמידה ומפרשים אותה מהיבטים שונים . אולם ההיבט של הביטוי החזותי לא קיבל עד כה מענה הולם ועדכני בספרות המוכרת לנו . הרעיון שביטויים חזותיים הם בבחינת שפה חזותית המקבילה במידה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר