|
עמוד:7
פתח דבר במלאת תשע מאות שנה לפטירתו של רש"י ( 2005-1105 ) ערך מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל , בשיתוף האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים והאוניברסיטה העברית בירושלים , כנם בינלאומי לזכרו בנושא "רש " י - דמותו , יצירתו והשפעתו לדורות . " הכנס התקיים בירושלים מי " ט עד כ " א בתמוז תשס " ה 28-26 ) ביולי , ( 2005 ונישאו בו עשרים ושש הרצאות על דמותו של רש " י ויצירתו : פירושיו למקרא ולתלמוד , תשובותיו , סידור התפילה שלו , פיוטיו , חשיבתו הבלשנית , שיטתו הפרשנית , סגנון כתיבתו , נוסח פירושיו , מקורותיו , תפיסת ההיסטוריה שלו , המציאות ההיסטורית והאינטלקטואלית של זמנו ורישומם של פירושיו לדורות . תשע עשרה מהרצאות אלה מכונסות בספר זה . רש " י השאיר חותם בל יימחה על התרבות היהודית , והיה לדמות הנערצת ביותר בעם ישראל מבין כל האישים שחיו ופעלו בישראל לאחר תקופת המקרא והתלמוד . דברי מחקר ותורה על רש"י ופועלו מתפרסמים כל העת בארץ ישראל ומחוצה לה , ותורתו ודמותו הם בבחינת מעיין מפכה שמימיו לא זו בלבד שאינם מתמעטים אלא אף מתרבים והולכים . מהו סוד קסמו של רש"י ובמה זכה למעמדו בתודעה הציבורית ? דעות שונות הוצעו בתשובות לשאלות אלו . יש שייחסו את ההערצה הגדולה אליו לפעילותו הלמדנית ולהישגיו כמי שפירש את שני המקורות הקנוניים של עם ישראל , המקרא והתלמוד , יצר בית מדרש ואסכולה משל עצמו , והעמיד תלמידים ותלמידי תלמידים ; יש שהדגישו את פעילותו הציבורית רבת הפנים ; ויש שראו את מקור ההערצה אליו באישיותו המיוחדת ובעיקר במידת הענווה המופלגת שלו . חוקרים אחרים עמדו דווקא על סגנון כתיבתו המלבב ועל זיקתו העמוקה אל ספרות המדרש כגורמים שחיבבו אותו על לב העם , כפי שעולה מאגדות עממיות רבות שנשזרו סביב דמותו . ואולי הצטרפו כל הגורמים האלה יחדיו , איש איש ובחירתו , איש איש ו " רשי"י שלו . " בדורות האחרונים צמחו כיוונים חדשים בחקר רש"י ויצירתו . ניתנה תשומת לב מרובה , יותר מאשר בימים עברו , למציאות ההיסטורית של זמנו , לזיקתו העמוקה אל הרנסנס של המאה השתים עשרה ולחלקו המכריע בפולמוס היהודי הנוצרי . העיון במקורות האותנטיים של פירושי רש"י שנשתמרו בכתבי יד העלה שהצנזורה הנוצרית מחקה מכתביו של רש"י עשרות רבות של פירושים שרש"י התפלמס בהם עם הפרשנות
|
|