|
עמוד:13
אין הוא עומד במפורש בקטעי הדיון התיאורטי שהוא מקדיש לשאלות אופיו של הטקסט המקראי ודרכי פרשנותי . א . בחרנו בפירושו של הרמב"ם לסיפור הבריאה בבראשית א 1 א—ב ו ג מכמה סיבות . סיפור הבריאה בבראשית הוא . TTTP טקסטואלית קצרה , שלמה , עומדת בפני עצמה ובעלת מבנה ספרותי ברור . לכן נוח לעקוב בעזרתה אחרי דרכי הפרשנית של המפרש אותה . מבחינת משמעותה שייכת יחידה זו לאחת משתי הבעיות המרכזיות המעסיקות את הרמב"ם במורה נבוכים — הפירוש למעשה בראשית או הפיסיקה האריסטוטלית — והיא איפוא בחינת מועט המחזיק את המרובה . בשל חשיבותו הרבה של הטקסט נותן לו הרמב"ם תשומת לב מיוחדת : הוא מקדיש לו פרק שלם במורה נבוכים ( ח"ב פ"ל ) ואף דן בפירושי שמות , פסוקים וחלקי פסוקים מתוכו בחלקים האחרים של המורה ; יכולנו איפוא לעקוב במורה נבוכים אחרי דיון פרשני כמעט שלם בסיפור הבריאה . ולבסוף , בדיון הפרשני של הרמב"ם בסיפור הבריאה יש כדי לשפוך אור נוסף על אחת ד . בעיות הקשות והמטרידות ביותר את קוראי מורה נבוכים ופרשניו : מה היתד , דעתו האמיתית של 7 הרמכ"ם בשאלת חידוש העולם כ . לחיבורנו שני חלקים . החלק הראשון עוסק בצד התיאורטי של פרשנות המקרא אצל הרמב"ם ודן בבעיות שיש בהן כדי להאיר את פירושו לסיפור הבריאה . בפרק זה אנו חבים הרבה לחוקרים שקדמו לנו ואשר לחיבוריהם הפנינו את הקוראים במבוא זה ובהערה מס' 1 בפרק "ההנחות העומדות ביסוד פירושו של הרמב"ם למקרא . " החלק השני עוסק בפירוש הרמב"ם לסיפור הבריאה ובו ננסה להראות כיצד הוא מיישם את תורת הפרשנות שלו בפירוש טקסט קונקרטי . תשומת לב מיוחדת נקדיש לפרשני הרמב"ם הקדומים ולמספר הוגים מאוחרים לרמב"ם , המפרשים בחיבוריהם את פירושו לסיפור הבריאה או המבקרים פירוש זה . הוגים אלו , שניגשו בעצמם לפירוש הטקסט המקראי מנקודת המוצא של הרמב"ם , ראו יפה את הקשיים ואת הסתימות המצויים בפירושו מחד ואת האפשרויות הפרשניות שהוא פותח . 7 ברוח דומה נכתבו בשנים האחרונות מספר מחקרים קצרים על פרשנות המקרא של הרמב"ם to the Method of the Moreh" , HUCA , 1967 , pp . 149-158 L . S . Kravitz , "Maimonides and Job — An Inquiry as : עוסק בפירוש הרמב"ם לספר איוב . ש' רוזנברג , "הערות לפרשנות המקרא והאגדה במורה נבוכים , " ספר זכרון ליעקב פרידמן ז"ל בעריכת ש' פינס , ירושלים תשל"ד , עמ' 5 נ . 221—2 במאמר זה מביא המחבר מספר הערות למתודולוגיה של הרמב"ם ודוגמאות מפירוש הרמב"ם לסיפור גן העדן , מהן ניתן ללמוד על היישום שיישם הרמב"ם את המתודה הפרשנית שלו בפירושו למקרא .
|
|