|
עמוד:12
הרמב"ם , והמקיף את כל כתביו של הרמב"ם , לרבות כתביו ההלכתיים והאגרות trn שונה גילה החוקר ס' אפנשטיץ במאמרו על פרשנות התורה של הרמב"ם , שהתפרסם כעשר שנים אחרי פירסום ספרו של בכר על פירוש המקרא של הרמב"ם . חוקר זה , שכנראה התקשה לעכל את גישתו המיוחדת של הרמב"ם למקרא — הוצאתו מידי פשוטו והתאמתו לפיסיקה ולמטפיסיקה האריסטוטליות — טוען , בהסתמכו על עדות אברהם בן הרמב"ם , שלרמב"ם היתה תורה איזוטרית של פירוש על דרך הפשט דווקא ואותה העביר בעל פה לבנו . ' 0 אפשנטיין מניח שלרמב"ם , כאדם בעל אופי תבוני , חייב היה להיות חוש גם לפירוש פשוט המתאים למשמעות הכתוב ; מה גם שלדעתו צריו היה הרמב"ם להיות מושפע מאביו ר' מימון בן יוסף , אשר כתב פירוש למקרא על דרך הפשט . אפנשטיין מביא דוגמאות לפירושים כאלה מפירושי אברהם ; בן הרמב"ם , "אגרת תימן , " "פירוש בחיי בר אשר על התורה" ו"מדרשי התורה" של שלמה אסטרוק . ברם , גם אם נכונים הדברים , שלרמב"ם היו פירושים לפסוקי התורה גם על דרך הפשט , פירושים שגהג להשמיע בעיקר בעל פה בהרצאות ובשיחות של אקראי , הרי יש לראותם כבעלי עניין שולי בלבד להבנת גישתו המיוחדת לפרשנות המקראי . נראה היה לנו איפוא , שיש מקום לחזור ולדון היום בבעיות שהעמיד לעצמו בזמנו ב"ז בכר , לאור המחקר החדש בהגותו של הרמב"ם , שאותו פתח ל' שטראוס במחקריו , ולנסות לראות מהי תורת פרשנות המקרא שמעמיד הרמב"ם , כיצד הוא מיישם אותה הלכה למעשה בפירושיו , ומה הן המתודות הנוספות שבהן הוא משתמש בפרשנות המקרא שלו ואשר עליהן . pp . 131-197 Sein Leben , Seine Werke und Sein Einfluss , b . II , Leipzig 1914 , W . Bacher , "Die Agada in Maimunis Werken " , Moses Ben Maimon , . 4 . 6 B . I , Leipzig 1908 , pp . 411-420 S . Eppenstein , "Beitrage zur Pentateuchexegese Maimuni ' s" . ibid ., 5 מחקרו של Dr . Bardowiz , "Die rationale Schriftauslegung dcs Mai- 1892 , pp . 139-170 ; 1893 , pp . 50-76 monides" , Magasin fur die Wissenschafl des Judenthums , Berhn , איגנו מוקדש למעשה לנושא המעסיק אותנו כאן . ברדוביץ עוסק בהנחות הפילוסופיות הכלליות העומדות ביסוד פירוש הרמב"ס לטעמי המצוות ובישומן . גם מאמרו של צ' קארל "הרמב"ם כפרשן התורה , " תרביץ ( ספר הרמב"ם , ( ירושלים תתי"ה עמ' , 163—152 מוקדש לעניני הלכה .
|
|